حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2872×
شهدا بخش مهمی از زندگی من هستند
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
شناسه : 6799
بازدید 140
5
استاد «نادر قشقایی» سازنده سردیس سردار سلیمانی: این روزها کاروان هنری «روایت حبیب» در شهر‌هایی که مهمان می‌شود طی مراسمی از سردیس سردار سلیمانی رونمایی می‌کند. این سردیس‌ها هنر دست استاد «نادر قشقایی» است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، این روزها کاروان هنری «روایت حبیب» در شهر‌هایی که مهمان می‌شود، طی مراسمی از سردیس سردار سلیمانی رونمایی می‌کند.

تا به حال از این سردیس در شهرهای«کرمان، اصفهان، زنجان» رونمایی شده و روز یکشنه شاهد رونمایی آن در سنندج خواهیم بود. این سردیس‌ها هنر دست استاد «نادر قشقایی» است. سال‌ها فعالیت در زمینه هنر مجسمه‌سازی و به‌جا گذاشتن آثاری از جمله مجسمه‌های شهید «مدرس» نصب شده در میدان بهارستان شهید «همت» و « انتفاضه» درمیدان فلسطین از کارنامه درخشان استاد «نادر قشقایی» است.

شرکت در نمایشگاه‌های جمعی خارج و داخل کشور از جمله فعالیت‌های نمایشگاهی او به شمار می‌آید. قشقایی که برنده جوایز مختلف در رشته مجسمه‌سازی است بعد از شهادت سردار سلیمانی به سفارش حوزه هنری اقدام به ساخت سردیس این شهید عزیز کرد که این روز‌ها توسط کاروان« روایت حبیب» در شهر‌های مختلف رونمایی می‌شود.

این مجسمه ساز این سردیس را در ابعاد ۹۰-۴۵-۵۰ سانتی‌متر و طی یک ماه ساخته است. قشقایی با ابراز خرسندی از مورد تأیید قرار گرفتن این سردیس توسط خانواده سردار گفت: خوشبختانه این سردیس را خانواده سردار تأیید کردند که نسبت به فیگور‌ ایشان شباهت زیادی دارد و از این مرحله سربلند بیرون آمدیم. ساخت این سردیس به نوعی ادای دین به سردار و وظیفه من بود.

قشقایی ادامه داد: من را به‌عنوان «شهید ساز» می‌شناسند، شهدا بخش مهمی از زندگی من هستند. قرار بود این تندیس در مراسم چهلم سردار سلیمانی رونمایی شود که به دلایلی این اتفاق نیافتاد و این روز‌ها همزمان با حضور کاروان «روایت حبیب» در شهر‌های مختلف رونمایی می‌شود.

سردار مهربان

قشقایی در پاسخ این سؤال که در زمان ساخت تندیس، کدامیک از خصوصیات اخلاقی سردار مد نظرتان بود بیان داشت: قدرت و صلابتی که در سیمای حاج قاسم سلیمانی وجود دارد گویای همه وجوه شخصیتی اوست. نگرشی که او نسبت به مردم ایران داشت و از خودگذشتگی‌ای که در دوران هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در بازسازی مناطق جنگی داشت، قابل‌توجه است. در جریان سیل خوزستان دیدیم که او با چه رأفت و مهربانی‌ای در میان مردم حضور یافت و به مردم سیل زده کمک‌رساند. یکی از دوستان نزدیکم که در سیل خوزستان حضور داشت تعریف می‌کرد که با یک قایق برای کمک‌رسانی به سیل زدگان رفته بودیم. چند فرد مسن بالای یک خانه کاهگلی گیر کرده بودند. سردار شخصاً برای کمک‌رسانی به این افراد از قایق پیاده شد و به داخل آب رفت، گل و لای تا سینه‌ایشان بود. سردارسلیمانی آن افراد مسن را شخصاً کول کردند و داخل قایق آوردند و از سیل نجات دادند، متأسفانه از این صحنه‌ها کمتر فیلم و عکسی منتشر شده است. اطلاع ‌رسانی طوری است که تصور می‌شود‌ ایشان فرمانده نظامی بودند و از جنبه‌های‌ شخصیتی ایشان مانند نوع دوستی، مهربانی و… غافل مانده‌ایم.باید گفت که اکثر مردم از روابط انسانی و کار‌هایی که‌ایشان انجام دادند و از اینکه چقدر‌ایشان به مردم بها می‌دادند؛ بی اطلاع هستند.
سلیقه‌ای عمل نکنید
گاهی شاهدیم که در بعضی شهر‌ها از مجسمه یا سردیس‌هایی رونمایی می‌شود که شباهتی با سردار ندارد. استاد قشقایی در پایان این گفتگو با بیان اینکه باید جلوی این قبیل کار‌ها گرفته شود می‌گوید: گاهی ساخت مجسمه‌هایی که شباهتی به سردار یا شهید مورد نظر ندارد باعث دستاویز قرار دادن رسانه‌های معاند می‌‌شود، باید جلوی این قضیه گرفته شود. کار را باید به فرد متخصص سپرد و اعتماد کرد، شما وقتی نزد دندانپزشک می‌روید کار را به او می‌سپارید در کار هنری هم همین قاعده باید رعایت شود و کار را به افرادی که تخصص دارند سپرد نه اینکه هرکس به سلیقه خودش عمل کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.