حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2871×
یکی از مهمترین پیام‌های خطبه غدیر؛ اندیشه مهدویت است
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۱
شناسه : 628
بازدید 111
6
پژوهشگر حوزه مهدویت و مسائل دینی: رضایی زارعی گفت: مسئله جانشینی و رهبری امت بعد از پیامبر اکرم یکی مهم ترین و بنیادی ترین مسائل جهان اسلام بشمار می آید که خطبه غدیر فصل الخطاب تمام اختلافات در این خصوص است.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، امیر محمد رضایی زارعی پژوهشگر حوزه مهدویت و مسائل دینی پیرامون اهمیت غدیر و جایگاه حضرت علی(ع) نزد پیامبر اکرم (ص) و خداوند متعال اظهار کرد: همانطور که بار ها در کتب و سخنرانی ها بیان شده است پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند متعال، جانشین حقیقی و واقعی خود را امام علی (ع) معرفی می کند و پس از این معرفی به وسیله پیامبر(ص) با جمله «من کنت مولاه فهذا على مولاه»، خداوند متعال پیرامون این واقعه می فرمایند: «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دیناً» امروز دینم را بر شما تمام ساختم و نعتم را بر شما تمام کردم یعنى واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی (ع)، اکمال کننده دین، اتمام کننده نعمت های الهی و موجب رضایت و خوشنودى خداست‌.

وی در ادامه ضمن اشاره به ماهیت و دلایل ایراد خطبه غدیر افزود: مهم ترین مسئله جهان اسلام، جانشنی پیامبر اسلام (ص) بود که بعد از وفات پیامبر اسلام باید جریان جامعه اسلامی را مدیریت می کرد و سبب تعالی و پیشرفت مولفه های اسلامی می شد و جامعه اسلامی را راهبری و مدیریت می کرد اگر در این خصوص اشخاص فاسق، معاند، نفوذی، گنهکار جریان اسلام و زعمات جامعه تازه مسلمان شده مردم را بر دست می‌گرفتند سبب انشقاق و اضمحلال اسلام ناب محمدی میشد و این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل ایراد خطبه غدیر هست.

این پژوهشگر حوزه مهدویت و مسائل دینی در ادامه پیرامون چیستی و چرایی و موضوعات خطبه غدیر تصریح کرد: در ابتدا پیامبر اکرم(ص) بعد از جمع کردن مردم ضمن اشاره به اینکه خداوند متعال فرمان الهی ای صادر کرده برای بیان مطلبی مهم و این گونه فرمودند که: خداوند به من چنین وحی کرده است: «بِسْمِ اللّه‏ِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا اَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ…»ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ـ درباره علی، یعنی خلافت علی بن ابی‌‏طالب ـ و اگر انجام ندهی رسالت او را نرسانده‌‏ای، و خداوند تو را از مردم حفظ می‏‌کند. پیامبر اکرم(ص) در ادامه فرمودند:ای مردم، من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهی نکرده‏‌ام، و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان می‏‌کنم.

رضایی زارعی در ادامه تشریح خطبه غدیر گفت: پیامبر اکرم(ص) بعد از زمینه چینی برای معرفی امام که جانشین پیامبر (ص)هست این گونه فرمودند که: «فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ ذلِکَ فیهِ وَافْهَمُوهُ، وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّه‏َ قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیا وَإماما فَرَضَ طاعَتَهُ ای مردم، این مطلب را درباره او بدانید و بفهمید، و بدانید که خداوند او را برای شما صاحب‌اختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است»و در ادامه ضمن لزوم تبعیت و پیروی از امام اینگونه می‌فرمایند که «وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ ماضٍ حُکْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَصَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَأَطاعَ لَهُ بر هر یکتاپرستی حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امر او نافذ است هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است. خداوند او را و هر کس را که از او بشنود و او را اطاعت کند آمرزیده» و در ادامه برای اینکه امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کنند فرمودند: أیهَا النّاسُ، مَنْ أوْلی بِکُمْ مِنْ أنْفُسِکُمْ؟ قالوا: اللّه‏ُ وَ رَسوُلُهُ. فَقالَ: ألا فَمَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، اللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ ای مردم، چه کسی بر شما از خودتان صاحب‌اختیارتر است؟ گفتند: خدا و رسولش. فرمود: ای مردم، چه کسی بر شما از خودتان صاحب‌اختیارتر است؟ گفتند: خدا و رسولش. فرمود: بدانید که هر کس من صاحب‌اختیار اویم این علی صاحب‌اختیار اوست. خدایا دوست بدار هرکس او را دوست بدارد، و دشمن ‏بدار هر کس او را دشمن بدارد، و یاری کن هر کس او را یاری کند، و خوار کن هر کس او را خوار کند.

وی در پایان ضمن تبیین و تشریح خطبه غدیر مهمترین پیام در خطبه را بعد از امامت، مهدویت و ظهور امام زمان اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم در این خطبه بعد از معرفی امام علی علیه السلام پایان سلسله امامت و آخرین امام را حضرت مهدی معرفی می‌کند و می‌فرمایند «أَلا إنَّ خاتَمَ الأَئِمَّهِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی. أَلا إنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ. أَلا إنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. أَلا إنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها. أَلا إنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَهٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ» بدانید که آخرینِ امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه ‏ها و منهدم کننده آنها، اوست غالب بر هر قبیله ‏ای از اهل شرک و هدایت کننده آنان»

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.