حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2871×
۷۰۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده ایم
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۴۶
شناسه : 647
بازدید 117
4
حجت‌الاسلام مجید زرین، برگزیده مهرواره محله همدل: قصه خیلی تلخ شروع شد! دختر دم‌بختی به دلیل نداری قادر به تهیه جهیزیه نبود و از ترس رفتن آبرو نزد خانواده همسر، دست به خودکشی زد و از بالای ساختمان خودش را به پایین پرت کرد!
ارسال توسط :
پ
پ

این خبر مثل بمب در شهر سهند تبریز پیچید و بسیاری انگشت حسرت به دهان گزیدند و نچ نچ کنان از کنار این خبر تلخ گذشتند اما حجت‌الاسلام مجید زرین» با خود عهد کرد تازنده است نگذارد این قضیه مجدداً تکرار شود و کسی به خاطر فقر خودکشی کند. همت کرد و خدا هم کمک کرد و دوستان هم یاری کردند تا کار به‌جایی رسید که در حال حاضر بیش از ۷۰۰ خانواده بی‌سرپرست و بد سرپرست را تحت پوشش دارد و با راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف قالی‌بافی، تولیدی لباس و بسته‌بندی خرما محصولات خود را به ترکیه، عراق و افغانستان و روسیه…صادر می‌کند. گفتگوی ما را بخوانید.

کارگاه اشتغال‌زایی درمسجد

مسکن مهر سهند به دلیل پایین بودن هزینه اسکان، محل زندگی تعدادی زیادی از بانوان سرپرست خانوار و دهک‌های پایین جامعه است. حاج‌آقا زرین از شروع کارشان می‌گوید:«کار از سال ۱۳۹۳ و با توزیع بسته‌های معیشتی و تهیه جهیزیه بین نیازمندان شروع شد. کمی که گذشت با دوستان به این نتیجه رسیدیم که در مورد اشتغالشان کاری انجام بدهیم و کارهایی را آموزش بدهیم که آنها بتوانند روی پای خودشان بایستند. دست‌به‌کار شدیم و در حیاط و محل‌های پرت مسجد کارگاه قالی‌بافی، تولید لباس بیمارستان و خیاطی ایجاد کردیم. در حال حاضر در کارگاه‌های قالیبافی ۳۰ نفر، در کارگاه خیاطی ۱۰ نفر، در کارگاه تولید لباس بیمارستانی هم ۱۰ نفر مشغول به‌کار هستند. با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری ۱۵ نفر هم مشغول به‌کار شدند و آموزش حکاکی روی فلز و چرم‌دوزی ۲۵ نفر دیگر را شاغل کرد. راه‌اندازی کارگاه تولید عرقیجات دارویی هم بود به‌علاوه کارگاه بسته‌بندی و فرآوری خرما که سر سفره ۵۰ نفر نان برد.»

صادرات فرش مددجویان

قالی‌هایی که در این کارگاه‌ها تولید می‌شود سر از بازارهای ترکیه درمی‌آورد و لباس‌های بیمارستانی با صادرات به عراق ارز وارد کشور می‌کند. زرین ادامه می‌دهد:«تفاوت ما با بقیه تجار این است که ما میانگین ۲ الی ۴ برابر بیشتر به بافنده‌های فرش دستمزد می‌دهیم. مثلاً مددجویی بود که تابلو فرش کار می‌کرد و ماهانه نهایت ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان دریافت می-کرد در حالی که اینجا همان انرژی و زمان رو می‌گذارد و نزدیک به ۲ میلیون تومان دستمزد می-گیرد. من خودم باوجودی که روحانی هستم اما این‌طور نیست که کار پشت‌میزنشینی داشته باشم، بلکه کارهای یدی یا برش‌کاری فلز و نقره انجام می‌دهم خودم کارگر هستم. من مدت‌ها قالی‌بافی کردم و خانمی که قالی‌بافی می‌کند را به خوبی درک می‌کنم و می‌دانم چه سختی می‌کشد چون خودم هم این سختی‌ها را کشیدم. برای همین می‌خواهم یک محیطی باشد که آن بزرگواران اذیت نشوند. می‌خواهم جوری باشد که طرف نگویند یک عمر کارکردم و زحمت کشیدم و نتیجه‌اش هیچ نشد.»

هدفمان توانمندسازی است

مجید زرین با اشاره به اینکه هدف اصلی ما توانمندسازی است از دلایل ورودش به بحث اشتغال می‌گوید:«ما حق نداریم نسبت به بقیه آدم‌ها بی‌تفاوت باشیم. دلیل اینکه به بحث اشتغال ورود کردیم چون می‌دیدم ما کمک می‌کنیم، کمیته امداد، بهزیستی و خیرین کمک می‌کنند اما تغییری در زندگی اینها حاصل نمی‌شود و اینها همچنان نیازمند باقی می‌ماندند. به این نتیجه رسیدیم که باید کاری کنیم که افراد نیازمند توانمند شوند و روی پای خودشان بایستند و نیاید جلوی امثال من دست نیاز دراز کنند که بچه‌ام گرسنه است. همان افراد نیازمند با شاغل شدن در کارگاه‌ها خودشان ماهانه یک مقدار به ما کمک می‌کنند!! یعنی سیستم ما طوری است که محرومین برای محرومین کار می‌کنند. سود کمی که کارگاه‌ها می-دهند صرف نیازمندان می‌شود. یعنی کار خیر در وسط کار خیر دیگری اتفاق می‌افتد.»

به میان محرومان آمدیم

حجت‌الاسلام زرین با اذعان اینکه مجموعه دوستانی که با ما کار می‌کنند گاهی روزانه ۱۷ – ۱۲ ساعت وقت می‌گذارند و اگر کسی دغدغه‌مند نباشد عمراً این‌همه وقت بگذارد و رایگان کار کند، ادامه می‌دهد:«ما برخلاف خیلی از دوستان نرفتیم یک جای ثروتمند اردو بزنیم و کمک را دریافت کنیم و برویم در منطقه محروم خرج کنیم ما آمدیم وسط منطقه محروم خیمه زدیم. تا افراد محروم به‌پای ما نیایند بلکه ما به‌پای آنها رفتیم و ما این منطقه را انتخاب و شروع به‌کار کردیم و خیلی هم سختی کشیدیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند بهترین کار فرهنگی ازدواج جوانان است. یکی از مشکلات و موانع ازدواج جوانان تهیه جهیزیه است. به‌طور مثال دختری ۳ سال عقد کرده بود و به دلیل نداشتن جهیزیه نمی‌توانست سرخانه وزندگی‌اش برود. ما کاری کردیم که روزنه امیدی در دل جوان‌ها باز شود و در این مسکن مهر دیگر دختر بد سرپرست یا بی‌سرپرست دغدغه تهیه جهیزیه ندارد.»

خاطرات شیرین

انجام کارهای جهادی در کنار سختی‌هایش شیرینی‌هایی هم دارد. این جهادگر در پایان از خاطراتش تعریف می‌کند:«نوروز امسال ما به بچه‌های نیازمند کفش و لباس هدیه می‌دادیم. یکی از دوستان گفت: حاج‌آقا نگاه کن خیلی از بچه‌ها که آمدند همان‌دم در مسجد کفش-های کهنه‌شان را درآوردند و کفش‌های نو پوشیدند و رفتند. یا وقتی برای عروس خانمی جهیزیه می‌بریم- هرچند نمی‌گذاریم کسی بفهمد چون آبروی مؤمن خط قرمز مجموعه ماست- او با خوشحالی می‌آید با آن جثه نحیفش کمک می‌کند تا وسایل را از ماشین پیاده کند، آدم وقتی این صحنه‌ها را می‌بیند کیف می‌کند و خستگی از جانش در می‌رود. یا یک خانواده اهل سنت بود که مقدار زیادی بدهکاری داشند و زندگی‌شان دچار مشکلات عدیده بود. در کارگاه ما مشغول به‌کار شدند و بدهکاری‌هایشان را ادا کردند و موقع رفتن می‌گفتند: فکر نمی‌کردیم روزی برسد که باوجود تفاوت مذهب، شما به ما کمک کنید و دست ما را بگیرید تازندگی‌مان را مجدد بسازیم.»

**

برگزیده مهرواره محله همدل در یک نگاه

نام و نام خانوادگی: حجت‌الاسلام مجید زرین
استان: آذربایجان شرقی
مسئله ثبت‌شده: اشتغال و درآمد با وجود امکانات خدادادی

اقدام:

۱-تحت پوشش قرار دادن ۷۰۰ خانواده بی‌سرپرست
۲- اشتغالزایی و کارآفرینی در مناطق محروم
۳- بالا بردن کیفیت کاربه حدی که ۴ نفر از مددجویان به بزرگترین تولیدکنندگان گیاهان دارویی تبدیل شدند.

اگر می خواهید به حجت‌الاسلام مجید زرین رای بدهید کد۱۲ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۲ ارسال کنید.

فاطمه شعبانی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.