رئیس ستاد فرهنگی خانوده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی افزود: از دهه ۸۰ باید این موضوع متوقف میشد و مقام معظم رهبری قبل از این که به بحران در این زمینه برسیم، حدود ۲۰ سال پیش تذکر دادند که شرایط آن موقع در کنترل جمعیت کفایت میکند و از امروز قوانین و نظاماتی چیده شود تا رشد جمعیت را داشته باشیم و درباره عدد و محورهای موضوع گفتگو کردند. اما این مساله مورد توجه قرار نگرفت و در دولت هم به این موضوع پرداخته نشد، اما این مساله در آینده به بحرانی در کشور تبدیل خواهد شد.
حجتالاسلام عزتزمانی گفت: قانون جوانی جمعیت در عرصههای مختلف اقتصادی و فرهنگی برای حمایت، پشتیبانی و استفاده از ظرفیتهای کشور و مردم برای مبارزه با این بحران تصویب شد و دستاوردهایی در این زمینه به ظهور و بروز نشست.
وی از سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان پیشران موضوع جمعیت و خانواده در حوزه تبلیغ یاد کرد و گفت: تربیت گروههای مبلغ، تشکیل گروههای تبلیغی مرتبط که با همکاری وزارت ورزش و دیگر مجموعهها این کار شکل گرفت و در حوزه آموزش نیز مجموعهای از سرفصلهای آموزشی تدارک دیده شده است.
رئیس ستاد فرهنگی خانوده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی از ساخت فیلمهای در آغوش طلاق با محوریت طلاق و عطرآلود با محوریت نقش فرزند و سریال جدید و نیز موسیقی پا به ماه و ۱۰ عنوان کتاب تبلیغی در چارچوب نقش فرزند، خانواده و جوانی جمعیت از سوی این سازمان خبر داد و گفت: در حوزه هنری برای ایجاد زیرساختها و زمینههای مرتبط با این موضوع از جمله ساخت پردیسهای هنری برای کودکان اقدامهایی صورت گرفت.
وی افزود: امسال سازمان تبلیغات اسلامی در جشنواره فیلم ۱۰۰ با موضوع خانواده مشارکت بیشتری خواهد داشت. بیش از ۱۰۰ اثر، پویش و اقدام در حوزههای فرهنگی، هنری و رسانهای در زمینه جوانی جمعیت انجام شده است.
حجتالاسلام عزت زمانی گفت: قانون جوانی جمعیت با تمام ظرفیتهایی که ایجاد میکند و پشتیبانیهای مالی که دارد، اما آنچه گره اصلی در فرزندآوری است، تغییر نگرش ذهنی مردم است و باید نگاه متعالی تری در مجموعههای سیاست گذار در این زمینه ایجاد شود.
فقر بودجهای در دستگاههای فرهنگی بیداد میکند
حجتالاسلام عزت زمانی همچنین در خصوص نقش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص مباحث خانواده و فرزندآوری گفت: این موضوع یک مساله فراگیر نه تنها در موضوع خانواده و نه جوانی جمعیت است، اما آموزش و پرورش است باید این بار را از روی دوش بردارد. مجاهدتها و تلاشهایی در آموزش و پرورش صورت میگیرد، اما این مساله پیچیده در جامعه بزرگ ماست. قدری هم باید اراده و توان ظرفیتی دوستان در این زمینه به خدمت دربیاید.
وی افزود: در دوران وزیر قبلی آموزش و پرورش، برای به کارگیری چند هزار مربی پرورشی گفتگوهایی شده بود. امیدواریم در گروه جدید نیز این ارتباطات را برقرار کنیم. سختیهای کار این حوزه را میدانیم و پیشنهادهایی برای رشد و تعالی در این زمینه اعلام کردیم.
حجتالاسلام عزت زمانی ادامه داد: سرانه هر دانشجو برای کار فرهنگی عددی گفته میشد که شبیه دو هزار تومان بود. در آموزش و پرورش هم این گونه است. سرانه در سال ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به هر ایرانی میرسید. اینها عددهای خنده داری است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته این بودجه، چند سال برابر ماست، اما با هوچی گری موضوعها را معطوف به مساله فرهنگ میکنند.
وی افزود: ظرفیت بودجه در دستگاههای فرهنگی ضعیف است و در دستگاههای فرهنگی فقر بودجهای بیداد میکند. سرانههای بودجه فرهنگی قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست. ما اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی داریم که اگر به آن توجه شود یک کشور غنی خواهیم بود. سرمایههای فرهنگ در واقع سرمایههای اقتصادی در تمام دنیاست و برای آنها پول هزینه میکنند.
پیدا نکردن زوج مناسب یکی از عوامل اصلی عدم ازدواج جوانان است
حجتالاسلام عزت زمانی درباره همسان گزینی گفت: تبصره ماده ۳۷ همکاری مشترک بین سازمان تبلیغات و وزارت ورزش به منظور اعطای مجوز رسمی برای مراکز همسان گزینی درنظر گرفته شده، ولی یکی از عوامل اصلی عدم ازدواج جوانان پیدا نکردن زوج مناسب است و برخی افراد از این فضا سوء استفاده کرده و با عدم رعایت الزامات قانونی و سوء استفاده از شرایط، کانالهایی ایجاد کردند که اینها مورد تایید ما نیست و اگر مجموعهای به غیر از این شرایط و قوانین عمل کند، با برخورد مراجع قانونی و امنیتی مواجه خواهد شد.
صدور مجوز برای ۷۰ مجموعه همسانگزینی
حجتالاسلام عزت زمانی افزود: ۷۰ مجموعه بزرگ در این زمینه مجوز گرفته و برای آنها تاییدیه صادر شده که با آنها مصاحبه و ارزیابی میدانی انجام میشود و در کمیتهای متشکل از کارشناسان این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد تا در قالب صنفی فعالیت کنند.
وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی پرداختهای اجتناب ناپذیر دارد؛ از جمله برای روحانیانی که در حاشیه شهرها فعالیت دارند و در شرایط سخت زیستی و اجتماعی به کارهای تبلیغی مشغول هستند، اما قانون از ۳۰ درصد فصل پنج سخن میگوید در حالی که بیش از این، در مساله خانواده هزینه میشود که قابل گزارش دادن به مجموعههای مرتبط است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مجموعهای به نام سمیم برای تبلیغات محیطی شکل گرفته تا مجموعه ها، ظرفیتهای خود را در آنجا به اشتراک بگذارند و مردم نیز نیازها و ایدههای خود را در این سامانه به اشتراک بگذارند.
وی با بیان این که در مساله فرزندآوری، انگشت اتهام نه به سمت مردم که به سمت متولیان امر است، گفت: مساله مالی، مساله اصلی در فرزندآوری نیست. در فرزندآوری، مساله فرهنگی در اولویت است و ما موظف هستیم با مردم حرف بزنیم. نه تنها فرزندآوری که در تمام مسائل گرهها به دست مردم باز میشود.
حجتالاسلام عزتزمانی در عین حال اظهار داشت: مشارکت مردم در اقتصاد به ۱۰ درصد هم نمیرسد. بورس، سرمایه گذاری نیست که پولسوزی است. به همین خاطر است که گره از مشکلات اقتصادی باز نمیشود.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی همچنین گفت: خرج در حوزه خانواده هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.
در پایان این نشست از مجله امید آینده نخستین نشریه تخصصی جمعیت و خانواده رونمایی شد.
ثبت دیدگاه