وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) این جایگاه را نور چشم خود میدانند: «قُرَّةَ عَينِي في الصَّلاةِ». نماز تنها یک فریضه فردی نیست و آنچه مأموریت ما مسئولان است، بعد حاکمیتی نماز است. بعد حاکمیتی نماز آنچنان که در شأن و جایگاه و منزلت نماز است، هنوز نتوانسته آنطور که باید جایگاه خود را پیدا کند. البته اجلاسهای مختلفی برگزار میشود و مدیران و دستگاهها در این زمینه کمک میکنند اما نتوانستهایم نماز را به آن جایگاه حاکمیتی خود برسانیم.
نماینده ولیفقیه در هرمزگان تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام مناصب مرتبط با نماز، جزء مناصب حاکمیتی بوده است، لذا پیامبر(ص) خودشان نماز جمعه و عید را اقامه میکردند. خلفای بنیامیه و بنیعباس نیز این شأن را جزو شئون حاکمیت میدانستند، بنابراین امروز برخی اقسام نماز باید به اذن حاکم اسلامی باشد تا بتوانیم آن را اقامه کنیم.
عبادیزاده تصریح کرد: جنبه اجتماعی و حاکمیتی و سیاسی نماز در اسلام بسیار پررنگ است و فلسفه تشکیل حکومت بنا بر آموزههای قرآن کریم، نماز است. همانطور که خداوند در آیه ۴۱ سوره حج میفرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ (آنان که خدا را یاری میکنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا میدارند و زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و (از هیچکس جز خدا نمیترسند چون میدانند که) عاقبت کارها به دست خداست».
وی ادامه داد: مؤمنان کسانی هستند که وقتی قدرت را به دست میگیرند، تلاششان در مسیر اقامه نماز است و اقامه نماز یکی از تکالیف حاکمیت سیاسی اسلام است. حال که خداوند متعال به ما در این برهه تاریخی توفیق داد حاکمیت سیاسی اسلام را برپا کنیم، آیا توانستهایم حق اقامه نماز را بهجا آوریم؟ هنوز پاسخ مناسبی برای این پرسش نداریم. نیاز است که بیش از این در راستای اقامه و گسترش فرهنگ نماز کار کنیم. بعد فردی نماز یک تکلیف است اما بیشترین آیاتی که در قرآن به برپا داشتن نماز پرداخته، بعد حاکمیتی نماز است. تفاوت خواندن و اقامه در همین است که خواندن یک وظیفه فردی است اما اقامه یک وظیفه اجتماعی و حاکمیتی است و نیاز به تشکیلات و برنامهریزی دارد.
عبادیزاده اظهار کرد: اگر قرار باشد که نماز در جامعه فرهنگسازی شود و به آن به عنوان یک تکلیف حاکمیتی نگریسته شود، باید کنار آن تشکیلاتی داشته باشیم؛ لذا در قرآن کریم آمده است: «قُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» و نگرشها در قرآن به امر اقامه نماز یک نگرش اجتماعی و حاکمیتی است. ممکن است در روز قیامت در زمینه خواندن نماز بتوانیم بگویم نمازمان را خواندهایم اما در بعد اقامه نماز ممکن است زبان ما کوتاه باشد. آیا امروز میتوانیم به عنوان حاکمان و کارگزاران نظام اسلامی پاسخی برای این مسئله داشته باشیم؟ آنچه تا امروز به انجام رسیده در شأن نماز نیست. نماز یک فریضه معمولی نیست که با مختصر مقدماتی که فراهم کردیم، محقق شده باشد.
نماینده ولیفقیه در هرمزگان تصریح کرد: نماز اساسیترین رکنی است که اگر بندگان الهی به سمت آن هدایت شوند، سایر کارها نیز درست میشود. اگر در برخی امور مشکل داریم به این دلیل است که در بخش نماز کوتاهی صورت گرفته است. جوانان را با نماز آشنا کنیم و خواهیم دید که چه اندازه در کاهش ناهنجاریهای اجتماعی و هموار کردن مسیر تکاملی تأثیرگذار خواهد بود.
عبادیزاده در پایان اظهار کرد: امیدوارم نمایندگان استان ما در مجلس شورای اسلامی بتوانند طرحی را در بحث اقامه نماز به عنوان یک اصل حاکمیت دینی تهیه کنند تا در آینده شاهد تحقق جایگاه و شأن واقعی این فریضه مهم الهی در حاکمیت باشیم.
ثبت دیدگاه