حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2871×
فرهنگ مبتذل؛ مروج بی عفتی و بی غیرتی در سبک زندگی غربی است
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۰۳
شناسه : 5055
بازدید 436
16
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان: ریاضی طهرانی با بیان اینکه فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی، بی حیایی و بی عفتی و بی غیرتی را در سبک زندگی غربی ترویج می کند، گفت: متاسفانه شاهدیم که تبلیغات سوء در فضای مجازی حول این محور است و قوانین اسلامی را زیر سوال برده است.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان؛ مریم ریاضی تهرانی رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی در زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم، تعریفی از فرهنگ ارائه داد و اظهار کرد: فرهنگ به مجموعه از بینش(اعتقادات و باورها)، منش (اخلاقیات و خلقیات) و کنش (واکنش و کردار) انسان هاست.

وی افزود: هر جامعه ای فرهنگ متناسب با قوانین خود دارند و از آنجایی که در کشور جمهوری ایران اسلامی زندگی می‌کنیم و قانون ها بر اساس آیات کریمه حضرت حق و قرآن کریم تدوین شده است لذا باید بررسی کنیم که فرهنگ اسلامی در مورد زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد چه سفارش هایی دارد.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان گفت: فرهنگ غنی اسلامی تمام مسائل مرتبط با روابط فردی و اجتماعی افراد و حتی در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی حرف برای گفتن دارد و از سنت حسنه نبوی، هزاران حدیث دارد. همچنین آیات بسیاری در خصوص اصول روابط اجتماعی بیان شده است.

ریاضی طهرانی ادامه داد: افراد بر اساس چارچوب فرهنگ غنی اسلامی مبتنی بر اعتقادات و باورها و همچنین اخلاقیات و رفتارهای افراد، سبک روش زندگی بوجودمی آید که می بایست این سبک و روش زندگی بر اساس آیات قرآن و بر مدار اسلام باشد.

وی افزود: در دین مبین اسلام دو جامعه اعم از خانواده و اجتماع از اهمیت بسیار و اصول و حقوق فراوانی برخوردار است. در صورتی که سبک زندگی اسلامی بر اساسا چارچوب زندگی خانوادگی شکل گیرد و بر هیمن اساس، تربیت ها محقق شود بدون شک آن خانواده، موفق خواهد بود.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان بیان داشت: باید سعی کنیم فرهنگ اسلامی را بر اساس سه محور کلی از قبیل حیامحوری و حیاباوری، عفت مداری و عفت باوری و سپس غیرت مداری در ساختار تربیتی خانواده تبیین و اجرایی کنیم. والدین و مربیان تربیتی موظف به روابط اجتماعی را بر اساس این سه محور کلی تبیین کنند.

ریاضی طهرانی اضافه کرد: حیا یک صفت درونی است که در وجود همه انسان ها قرار دارد و خداوند می فرماید: انسان های با حیا همان انسان های صاحب عقلی هستند که در روابط و برخوردشان با دیگران، حریم ها و حرام ها را رعایت می کنند. از خانواده بر مدار حیا فرزندان را تربیت کند و بر اساس همین حدود، شرم و حیا را در نظر بگیرند زمینه را برای اینکه فرهنگ غنی اسلامی را تبیین و نهادینه کند، فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه عفت یا عفاف همان تسلیم در برابر خداست، گفت: زمانی که خانم ها و آقایان عفیفانه رفتار کنند، هیچ گونه سوءاستفاده یا فرهنگ بی حیایی در آن خانواده رایج نخواهد بود و چون جامعه؛ حیا را از ساختار کلام، اعمال و کلام زدوده و از بین رفته است جهان به درد اباهه گری یا همان بی حیایی مبتلا شده است. اباهه گری همان فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی است که در سبک زندگی غربی وجود دارد. فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی در صورتی شکل می گیرد که رفتار، عفیفانه و بر مدار حیا نباشد.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان تصریح کرد: غیرت به معنای محافظت از چیزهای ارزشی و غیرت فردی بدین معناست که افراد بر روی وجود، روابط، رفتار با دیگران سعی کند غیرت داشته باشد. غیرت اجتماعی به معنای این است که زنان و مردان باید بر روی یکدیگر غیرت داشته باشند و رفتارهای بر تافته از فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی را انجام ندهند.

ریاضی طهرانی افزود: غیرت دینی اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام به مردان یک جامعه هشدار داده است که بر روی زنان عفیفه و باحیا غیرت داشته باشند، یا غیرت همسران ودران بر روی زنان و فرزندان خود نیز مورد تاکید دین اسلام است. حتی هر فرد باید بر روی خود غیرت داشته باشد و از استعدادهای خدادادی در مسیر صحیح استفاده کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی، بی حیایی و بی عفتی و بی غیرتی را در سبک زندگی غربی ترویج می کند، افزود: متاسفانه شاهدیم که تبلیغات سوء در فضای مجازی حول این محور است و قوانین اسلامی را زیر سوال برده است. به عنوان مثال با تبلیغ ازدواج سفید، امر مهم ازدواج را زیر سوال برده اند.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان در ادامه اضافه کرد: بنابراین برای ازبین بردن اثرات منفی فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی باید سعی کنیم اصول سبک زندگی قرآنی و اسلامی را فراگیریم و از خانواده ها بخواهیم سه اصول مهم و محوری از قبیل حیامحوری و حیاباوری، عفت مداری و عفت باوری و سپس غیرت مداری را بیش از پیش رعایت کنیم و مربیان، معلمان و اساتید نیز این مبانی را برای جامعه هدف تبیین کنند تا جوانان به سبک تربیت دینی روی آورند.

ریاضی طهرانی بر تبلیغ صحیح اسلام و تبیین زیبای اصول تربیتی تاکید کرد و افزود: دین مبین اسلام برای خانواده خواستار فرهنگ غنی اسلامی و کسانی که قصد خودسازی دارند حرف برای گفتن زیاد دارد در صورت تشویق خانواده ها به رعایت چهارچوب این اصول تربیتی، بدون شک فرزندانی که رفتارهایشان با شرم و حیا و رفتار عفیفانه و غیرت ورزی آمیخته باشد تربیت خواهند کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.