حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2868×
علامه آملی «خواجه نصیرالدین طوسی» زمانه بود
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۱۹
شناسه : 4384
بازدید 108
5
در مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی مطرح شد؛ بسیاری از شخصیت‌های علمی برجسته کشور در این مراسم اعلام داشتند که علامه با توجه به اشرافی که بر علوم مختلف داشت «خواجه نصیرالدین» زمانه و همراه با «انقلاب اسلامی» بود.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه
پ
پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، شب گذشته ۱۹ مهر ۱۴۰۰مراسم بزرگداشت مقام علمی و عملی علامه حسن زاده آملی تحت عنوان «عارف انقلابی» با حضور جمعی از بیت معظم له، شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و رئیس و قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات موسسه فرهنگی شهدای هفتم سرچشمه برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای نجم الدین شریعتی مجری تلویزیون همراه بود و از اذان مغرب تا پاسی از شب به طول انجامید برخی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی به ویژگی‌ها و خاطراتی از وی اشاره کردند. «آیت‌الله تحریری» از شاگردان علامه آملی در این مراسم بابیان اینکه سخن گفتن درباره علامه آملی که دارای شخصیت والا و از درجات علمی بسیاری برخوردار بودند کار بسیار مشکلی است.

وی افزود: علامه آملی معتقد بودند انسان باید در مسیر علم یابی «ثبات قدم» داشته باشد و در رسیدن به‌ حق از خود تزلزلی نشان ندهد و آن زمانی هم که سعادت نائل شدن به‌حق را داشت نباید خضوع را فراموش کند.

این شاگرد علامه آملی بابیان اینکه خصوصیات علمی و معنوی علامه در جلسات و دیدارهایی که با شاگردانش داشت به وضوع احساس می‌شد خبر داد که ایشان گاهی در طول سال علاوه بر ماه رمضان، ماههای رجب و شعبان را نیز به‌صورت متصل روزه می‌گرفتند.

وی، حالت خضوع، ناله‌های شبانه و روزه‌های مستحبی را از ویژگی‌های دیگر علامه حسن‌زاده آملی یادکرد و گفت: علامه آملی یکی از شاگردان برجسته علامه طباطبایی بودند که از سعادت آموزش و تربیت علامه طباطبایی نیز بی‌بهره نبودند.

آیت‌الله تحریری بابیان اینکه مرحوم حسن‌زاده عاملی به عالَم توحید راه پیداکرده بودند؛ یکی از نمودارهای کلامی و عملی ایشان را «همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری» عنوان کرد.

«حجت‌الاسلام دکتر خسرو پناه» یکی دیگر از شاگردان علامه آملی با تأکید بر سلوک علمی و عرفانی ایشان، علامه عاملی را «خواجه‌نصیرالدین زمانه» ما ذکر کرد و اظهار داشت: ایشان نه‌تنها شخصیت کم‌نظیر که شخصیت بی‌نظیری در دوران ما محسوب می‌شدند و این را من نه از باب تعارف که با برهان قاطع عرض می‌کنم چراکه من در این زمانه، کسی را سراغ ندارم که بدون هیچ‌گونه امکانات بتواند سرآمد علوم مختلفه ازجمله فلسفه، عرفان، ادبیات عرب و فارسی، ریاضی، طب، الهیات و… باشد. حتی ایشان به زبان فرانسه هم تسلط داشتند.

به گفته وی، ریشه تمام علومی که استاد علامه حسن‌زاده از آن بهره‌مند بودند «علم معرفت النفس» بود و کسانی که می‌خواهند به معرفت علامه حسن‌زاده نزدیک ترشوند باید معرفت النفس را سرلوحه کارهای خویش قرار دهند.

دکتر خسرو پناه با اشاره به شبهاتی که در فضای مجازی نسبت به علامه آملی عنوان‌شده است به سه شبهه آن اشاره کرد و گفت: اولین شبهه که نسبت به استاد ایجاد کردند این بود که چرا علامه آملی عُزلت‌نشین بوده و خیلی مردم‌دار نبوده است؟ جواب آن را می‌توان در حضور پرشکوه مردم در تشییع پیکر ایشان پیدا کرد. ضمن اینکه تا عالِم عزلت‌نشینی نکند که به مقام والا نمی‌رسد این در حالی است که ایشان انس و الفت خوبی با مردم داشت.

بهره‌مند بودن علامه آملی از علوم قدیم، شبهه دومی بود که خسرو پناه به آن اشاره کرد و یادآور شد: ایشان به علوم سنتی مثل عرفان نظری، کلام، فلسفه، منطق، برهان و طب سنتی اشراف داشتند درحالی‌که این نوع از علوم؛ قدیم و جدید ندارد.

وی شبهه سوم را سیاستمدار نبودن علامه آملی و تقدیر بلندبالای ایشان از رهبری عنوان کرد و در پاسخ گفت: برخی تقدیم کردن رساله خود به آیت‌الله خامنه‌ای را نوعی تملق دانستن درحالی‌که این اعمال او ناشی از معرفت النفس ایشان بوده است چراکه وی علاوه بر اینکه ارادت خاصی نسبت به رهبری داشتند در ساحت نفس مطمئنه و قدسی سیر می‌کردند و نیازی به این کارها نداشتند.

این شاگرد علامه آملی معتقد است اگر کسی می‌خواهد از فیض علامه سرشار شود باید کتاب‌های الهی‌نامه و معرفت النفس او را که دارای مباحث فلسفی و عرفانی است مطالعه کند.

دکتر خسرو پناه بابیان اینکه تواضع یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته استاد آملی بود گفت: تمام حرکات و سکنات ایشان کلاس درس و تربیت عرفانی بود و هیچ‌گاه نسبت به علوم احساس فارغ‌التحصیلی نمی‌کردند و تا زمانی که اساتید او در قید حیات بودند از محضر آنان استفاده می‌کردند.

وی در پایان پیشنهاد کرد برای اینکه نسل‌های جدید و به‌ویژه جوانان و نوجوانان هم بتوانند از کتب علامه آملی بهره‌مند شوند باید این کتاب‌ها نیز به زبان ساده‌تری بازنویسی شوند.

«دکتر علیرضا قزوه» از شاعران برجسته کشورمان نیز دیگر سخنران این مراسم بود که به کنگره شعر طلاب که در سال ۶۹ برای تجلیل از چهره‌های حوزه علمیه برگزارشده بود اشاره کرد و گفت: اولین تجلیل ما، تجلیل از علامه آملی بود و بااینکه من در آن زمان بسیار جوان بودم که دبیری کنگره را هم بر عهده داشتم اما ایشان باکمال فروتنی دعوت ما را پذیرفتند.

این شاعر کشورمان که هم‌اکنون نیز رایزن فرهنگی ایران در هند است تأکید کرد: ما موظفیم بزرگانی مثل علامه آملی را در حد جهانی مطرح کنیم و ما در هند بزرگداشت‌های ادبی زیادی ازجمله بزرگداشت علامه آملی را نیز برگزار کردیم و جالب است که ایشان را بسیاری از خارجیان نیز می‌شناسند.

قزوه در پایان نیز چند بیت از مثنوی خود به نام این‌همه یوسف را برای حضار قرائت کرد.

«آیت‌الله عباسی خراسانی» از شاگردان دیگر علامه آملی هم اظهار داشت: قدر و منزلت علامه آملی به‌اندازه‌ای بود که مقام معظم رهبری از ایشان به‌عنوان سالک توحیدی و عالم ربانی یادکرده است.

وی افزود: یکی از توصیه‌های علامه آملی برای رسیدن به خداوند، انس با قرآن از راه قرائت و تدبر در قرآن بود و یکی از ویژگی‌های معظم له، توجه و عشق به فراگیری علم بود به‌گونه‌ای که ایشان به مقام خذ الکتاب رسیده بودند.

آیت‌الله عباسی خراسانی بابیان اینکه ایشان درهمه لحظات عمر خویش، شاگرد پروری کردند گفت: هرگاه به خدمت ایشان می‌رسیدیم یا قلم دردست داشتند و چیزی می‌نوشتند یا قلم خود را پشت گوش می‌گذاشتند تا در دسترس باشد.

این شاگرد علامه آملی، یکی دیگر از ویژگی‌های استاد را «احترام به اساتید» خود برشمرد و اظهار کرد: اگر علامه آملی، علامه شد برای این بود که دعای چندین استاد را پشت سرخود داشت.

وی از داشتن چشم برزخی علامه آملی خبرداد و گفت: در زمان بمباران شهرها؛ ایشان از چگونگی و مکان بمباران روزهای آینده خبر داشت و به ما می‌گفت «صدام لعنتی فردا فلان مکان شهر قم را بمباران می‌کند» و فردا همان‌جاها بمباران می‌شد!

آیت‌الله عباسی خراسانی در پایان اظهار داشت: علامه آملی در دنیا که بودند در عالم ملکوت سیر می‌کردند و بعد از رحلت نیز به عالم ملکوت هجرت کردند.

«آیت‌الله رمضانی» یکی دیگر از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی، سخنران دیگری بود که جایگاه علمی علامه آملی را در بلندترین قله‌های علم وادب اعلام کرد و یادآور شد: استاد در فراگیری علم، همچون پروانه برگرد شمع بودند و بر این باور بودند که «علم و عمل» انسان سازند و همواره در دروس خود به این جمله «العلمُ امام العَمل» تأکید داشتند.

وی ادامه داد: ایشان در برابر اساتید خاضع بودند چراکه اساتید خود را منشاء فیض الهی می‌دانستند و همواره از اینکه در شهر قم زندگی می‌کردند و ملبس به لباس روحانیون بودند از خداوند شاکر بودند.

«آیت‌الله یزدان پناه» از شاگردان دیگر علامه آملی به عرفان برگرفته از اسلام ناب وی اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی روش‌هایی را در عرفان شاهد هستیم که به دلیل برداشت‌های غلط؛ فرد را از مردم و کارهای روزمره دور می‌کند اما چون علامه آملی در سنت اسلامی نفس کشیده بود معتقد به عرفان اسلام ناب بود که رسیدن به عرفان را در همزیستی با مردم و همراه با جامعه می‌دانست.

وی نیز آرزو کرد ای‌کاش عصاره علوم علامه به‌ویژه کتاب الهی‌نامه او به زبان قابل‌فهم‌تری برای عموم منتشر شود.

آخرین سخنران نیز «دکتر محمدجواد لاریجانی» بود که خود را نزدیک‌تر از دیگر شاگردان به علامه آملی عنوان کرد و گفت: ایشان بودند که من را به دروس فلسفه و عرفان تشویق کردند و شاگردان زیادی را پرورش دادند و کسانی که می‌خواهند شناخت کاملی از عرفان علامه آملی پیدا کنند حتماً کتاب‌های آیت‌الله یزدان پناه را مطالعه کنند.

به گفته وی، آثار علامه حسن‌زاده آملی به‌گونه‌ای نوشته‌شده است که حتی روشنفکران امروزی هم می‌توانند از این آثار بهره‌مند شده و مطالب زیادی بیاموزند.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: ایشان ایمان راسخ داشتند که باید علمای دینی، درک و تصور درستی از جهان خود داشته باشند یعنی به علوم مختلف ازجمله ریاضیات، فیزیک و نجوم مسلط باشند تا بتوانند پاسخگوی ابهامات مردم در این زمینه باشند.

وی ادامه داد: ایشان علاوه بر اینکه تصویر درستی از عالم مادی داشتند، نگاه ایشان به جهان هستی نیز، مبتنی بر دانش بود وایشان بودند که مرا به دنیای معارف سوق دادند.

این استاد فلسفه و معارف از تسلط کامل علامه آملی بر احادیث و قرآن خبر داد و گفت: ایشان به زبان اهل‌بیت مونس بود و همواره اشارات زیادی به رفتار و سیره اهل‌بیت داشتند.

وی در پایان، کتاب «شرح مسائل علم النفس» علامه آملی را از مهم‌ترین کارهای او در حوزه فلسفی یادکرد و این کتاب را برگرفته از ۶۰ برهان خواندنی اعلام کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.