به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، با توجه به ضرورت بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه، گفتگویی را با حجت الاسلام سید شکرالله زندوی کارشناس مذهبی استان انجام داده ایم که در ادامه میخوانیم:
ضرورت باز سازی ساختار فرهنگ و رسانه چیست؟ آسیب ها ونقاط ضعف ساختار کنونی چیست؟
یکی از اهداف انقلاب اسلامی در ایران تحول ساختاری در فرهنگ عمومی بود
فرهنگی که مردم را بیش از پیش با آداب و رسوم دینی،اسلامی آشنا کند ودر نهایت فرهنگ دینی در جامعه بصورت عملی پایدار سازد آیا با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی (با توجه به اینکه اکثر رسانه ها در اختیار ما بوده است) تا چه میزان به این مهم دست پیدا کرده ایم؟
اگر تغییر وتحول عملی در قاطبه مردم ما بوجود آمده،نشان دهنده این است که روشهای مدیریت فرهنگ ورسانه موفق بوده ونیاز به باز نگری ندارد . وباید همین روشها را ادامه داد، واگر جواب نداده ، نیازبه باز سازی وتغییر رویکردها دارد
اینکه در دهه اول انقلاب تغییراتی در روش ومنش مردم مخصوصا جوانان پیش آمد(بویژ ه دوران جنگ ) این ملاک تغییر ساختاری واساسی نیست، بلکه استمرار آن در دوران های بعد ملاک است که روز به روز شاهد بهتر شدن وشکوفا شدن جامعه اسلامی ایرانی باشیم.
در واقع بدور از تبلیغات وخود شیفتگی ، با نگاهی واقع بینانه به جامعه امروز متاسفانه هر چه از روزهای اول انقلاب فاصله می گیریم فرهنگ دینی کم رنگتر می شود!!! متاسفانه باید گفت:
فرهنگ تظاهر ، نفاق و ریا و دروغ ، جای اخلاص، صداقت گرفته است!!!
* فرهنگ منفعت طلبی ، وحاکم شدن منافع (هنگام تعارض منافع) جای ایثار، فداکاری واز خود گذشتگی وحتی قانع بودن بحق خود را گرفته است!!!!
*فرهنگ فساد پنهان ، جای عفاف ، پاکی و آبرو داری گرفته است
*فرهنگ برتری ثروت بر علم وثروتمندان بر عالمان واشرافیت بر ساده زیستی را گرفته است بقول شاعر:
هرآن کس که جیبش پر از زر بود به بالا نشیند اگر خر بود !!!!
*فرهنگ حاکم شدن پول ، پارتی و… بر عدالت و احقاق حق وحق طلبی
*شکسته شدن قبح دزدی ، اختلاس ، رانت خواری وسوء استفاده از موقعیت ، بی حیائی، زندان، رد صلاحیت شدن، پرده دری ، حرام خواری، رشوه خواری ، ربا خواری و برخورد مسئولین و کارمندا بصورت ارباب رئیتی با ارباب رجوع و…
فرهنگ توجیه گری حتی در میان ائمه جمعه وبرخوردهای دوگانه، بجای انتقادهای سازنده واصلاح گرانه
*بسنده کردن امر به معروف ونهی از منکر به زلف زنان وآستین کوتاه مردان وخلاصه به مسائل بسیار پیش پا افتاده
ورها کردن مفاسد و معضلات اجتماعی ، اقتصادی، اداری ومدیریتی در صورتی که کاربرد امر به معروف ونهی از منکر بسیار فرا تر از اینها است
در روایتی آمده: (کلمته حق عند امام جائر) وبخاطر همین امر به معرف در جامعه چندش آور شده !!!! و…
پس ضرورت یک باز نگری ساختاری در فرهنگ ورسانه الزامی است
– اما آسیب های عبارتند از:
* عدم مطابقت گفتار با رفتار مخصوصا در بین مسولین ومهمان رسانه
* عدم اعتما د به رسانه ملی و سایر رسانه ها بدلیل تناقظ گویی و دادن اطاعات بعضا” خلاف واقع و برخورهای جناحی وحزبی
وعدم استفاده از نظرات گوناگون در موضوعات مختلف
*احساس مردم این است که اکثر گفتگوها واعمال نظرات در رسانه ملی، جنگ زرگری است!!!!!
* برخورد های جناحی در گفتار ها ورفتارها
* عدم صداقت مسولین دروعده های که ثمره آن بی اعتمادی عمومی است!
* عدم انتقا د پذیری وبرخور خشن با منتقدان که بسیاری جرات انتقاد سازنده هم ندارند قطعا ایجاد فضای نقد سازنده نه تنها به باورهای مردم آسب نمی زند بلکه کاستی ها بر طرف می شود راه بر منتقدان مغرض می بندد
* نهادینه نکردن امر بمعرف در ادرات وجامعه با همه ابعاد آن وگرفتن جراعت انتقا د ، اعتراض وامر به معروف ونهی از منکردر ادارات
*با پرونده سازی، اخراج، اتهام و بر چسب های ناروا وخلاصه از ترس آبرو سکوت یا سازش و…
* عدم توجه به اعتما د عمومی
* عدم توجه به ساختارهای مدیریتی
* عدم توجه به نظارت سالم در ابعاد مختلف آن ممکن است گفته شود بسیاری از موارد گفته شده مروبط به مسائل اجرایی است وربطی به رسانه ندارد؟
باید گفت ارتباط تنگا تنگی است بین عملکردها و وعده ونوید های مطرح از طریق رسانه که در صورت وعده دادن مسولین از طریق رسانه ،عدم تحقق آن مردم را به رسانه بی اعتماد می کند پس بهتر است نتیجه اقدامات رسانه ایی شود نه وعدهای بی پشتوانه!!
ورسانه باید مطالبه گر باشد نه فقط طرح کننده وعدها ی پوچ …
وباید رسانه شرط کنند اگر وعده ایی دادید ، موظف هستی در زمان سرسید آن وعدهادر همین رسانه پاسخگو باشید ونتیجه را اعلام کنید وگرنه وعده ایی ندهید
اینها بخشی از آسیبهای رسانه ای است
که اصلاح آن رسانه را پویا ، مورد اعتما ، قوی واثر گذار می کند
– مهمترین مسئله کشور ومردم که با بازسازی فرهنگ ورسانه باید حل شود چه مسئله ای است؟
الف – شفافیت بدون در نظر گرفتن پست ومقام وجایگاه جناح بندیهای سیاسی
ب – جلب اعتمادی عمومی
ج – اطلاع رسانی بموقع وسریع
د – تطابق گفتار ورفتار
( مثلا اگر در بحران اقتصادی از مردم می خواهیم صبر ومقامت کنند وبا نداری و… بسازند . خود حقوق های آنچنانی نگیریم، ریخت پاش نکنیم خلاصه از جنس توده مردم باشیم ،اول عامل به گفته ها خودمان باشیم والله مردم نصایح و افازات ما را به سخره می گیرند
به گفته شاعر:
دوصد گفته چون نیم کردار نیست.
*برای تدوین موفق طرح باز سازی ساختار فرهنگ ورسانه در مرحله بعد اجراونظارت بر اجرا چه الزاماتی باید رعایت شود؟
الزامات نظارت عبارتند از:
الف: تدوین دقیق روش اجرا وپرهیز از اعمال سلیقه
ب- با تعویض اندیشه های جناهی تغییر ودگرگونی در او ایجاد نشود
ج- اززش ها را نهادینه کنیم
د- ابتدا ناظرین باید با وظاعف خود آشنایی کامل داشته باشند ودر مرحله بعد قاطعانه بدون حب وبغض ودر نظر گرفتن مسائل قو می ، قبیله ایه وجناحی عمل کنند
ه- تمام دستگاهای فرهنگی وحتی اجرایی، ونیروهای تاثیر گذار ،همسو وهم زبان باشند با عملکرد وروش ومنش خود عملکرد همدیگر را خنثی نکنند
*اگر این طرح درست تدوین واجرا شودچه فواید وتاثیر ملموسی بر زندگی مردن خواهد داشت؟
۱الف – ا گر چنان که در بالا اشاره شد رعایت شود جامعه متحول می شود و در تمام زوایای زندگی مردم تاثیر گذار می شود
نفاق، ریا، خودنمایی، چاپلوسی، دروغ، کلاهبردای، رشوه، حرام خواری، دزدی، اختلاص، رانت خواری وووو از بین خواهد رفت یا کم می شود که نتیجه اش اجرای احکام در جامعه است
ب – آن زمان می توانیم ادعا کنیم ما الگو هستیم کشورها وملت های دیگر از ما الگو برداری کنند
خلاصه حرف نو و جدیدی برای بشر داریم ( والا ما هم یک حکومتی هستیم مانند سایر حکومت ها اما با مشکلاتی افزونتر!!)
ج – صدور انقلاب بمعنای واقعی اتفاق می افتد
د – در جنگ رسانه ای سلاح کار ساز داریم و بهانه از دست دشمن می گیریم
ه – زمینه سازی برای عصر ظهور می کنیم
و – محقق نمودن آرمانهای انبیا، ائمه هدی وامام راحل ، رهبری انقلاب وشهدا
*جایگاه مردم در نظام حکمرانی مطلوب فرهنگ چیست؟
جایگاه مردم در این فرهنگ یه جایگاه اصلی واساسی است همه این اقدامات برای ساختن یک جامعه سالم وپویاست تمام نظام، فرهنگ و… برای همین مردم است .امکان ندارد اگر مردم اصلاح نشوند وفرهنگ آنها متحول نگردد جامعه سالم شود همه مصلحان در طول تاریخ آمدند تا مردم را اصلاح کنند ، روابط بین آنها نظام بخشند ومفاسد را از بین ببرند
در یک جامعه سالم ، مسولیت پذیر ، آزاد وبا فرهنگ می دانند چگونه حکمرانانی وکار گذرانی انتخاب کنند
فریب وعده وعیدها نمی خورند
تعصبات قومی، قبیله ای ، محله ای وفامیلی ندارند
به سلامت، توانمدی و… توجه می کنند
امر به معروف ونهی از منکر واقعی برای سلامت حاکمان نهادینه می شود
نخبگان ،فعالان فرهنگی ومسولین چه وظائفی در باز سازی فرهنگ ورسانه دارند؟
همه اینها به نحوی با توجه به پتانسیل هایی که دارند وظیفه ای بس خطیر دارند
اول وظیفه ایی که بصورت مشترک دارند از تظاهر ، ریاکاری ودورویی پرهیز کنند زیرا اگر مردم بفهمند که گفتار ورفتارشان
با هم متفاوت است اثر معکوس دارد
مثلا اگر یک نخبه فرهنگی، کتابی ،مقاله ایی یا طرحی ارائه دهد و مردم را به روش، یا منشی توصیه کند اما خودش
طوری دیگر عمل کند اثر معکوس دارد
یک فعال فرهنگی که دیگران به زهد، صبر، مقاومت ، پرهیز از ریا و… دعوت می کند
مبلغ باشد یا در رسانه صحبت کند امام جمعه باشد یا امام یک مسجد اگر مردم عامی بدانند که خودش رنگی تجملاتی دارد، حقوق کلان در یافت می کند وانسان متظاهری است مردم نه تنها سخنان او را گوش نمی دهند بلکه به سخره می گیرند
یک مسئول اگر خلف وعده کند، دروغ بگوید، متظاهر باشد ، رشوه گیر باشد و… این روش های ناپسند قبح این زشتیها برای مردم عامی از بین می رود وبرای مردم بعنوان یک فرهنگ نهادینه می شود
الناس علی دین ملوکهم
مردم از حاکمانشان تاسی می کنند ویاد می گیرند
دوم وظیفه شناخت ورصد آسب های فرهنگی وارائه راهکار های عملی وکاربردی
سوم: قطعا دستگاهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد، آموزش وپرورش ، گردشگری، سازمان تبلیغات، ائمه جمعه و… وظایفشان سنگین تر وحساس تر است
ثبت دیدگاه