حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2868×
رویداد تربیت کنشگر جمعیت در بندرعباس برگزار شد
۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
شناسه : 25366
بازدید 43
3
در استان هرمزگان رویداد تربیت کنشگر جمعیت با ضرورت ایجاد روحیه و جلب توجه بیشتر به اقشار مختلف در موضوع جمعیت و فرزندآوری در سطح استان برگزار گردید .
ارسال توسط :
پ
پ
رویداد تربیت کنشگر، این رویداد با هدف تربیت کنشگران در ۷شهرستان دارای بحران جمعیت (بندرعباس ،میناب ،رودان ، بشاگرد ،پارسیان ،بوموسی ،حاجی آباد) در مرکز استان هرمزگان در مورخ ۷ الی۹ مردادماه۱۴۰۳ به همت اداره کل تبلیغات اسلامی و همکاری دفترامور بانوان و خانواده استانداری برگزار شد .

 

تربیت کنشگر جمعیت از اهداف مهم روی

داد بوده که در کنار شناسایی و معرفی فعالان این عرصه، دوره های آموزشی و گعده های جمعیتی و بوم نویسی با  هدف گفتمان‌سازی مسئله جمعیت و بیان آثار مثبت افزایش جمعیت  با حضور اساتید صاحب‌نظر در زمینه جمعیت مباحثی درخصوص اثرات افزایش و جوانی جمعیت در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با ارائه راهکارها و افزایش توان پاسخگویی به شبهات جمعیتی را با کنشگران و کارشناسان  برگزار گردید .  

 

 

در این رویداد 130 نفر از مخاطبان ضمن شرکت در کارگاه های آموزشی ، شیوه های حل مسئله ، پرداخت به بوم و شرایط زیست خود را آموزش دیدند .  در این رویداد سه روزه  حجه الاسلام و المسلمین حقانی مدیر کل تبلیغات اسلامی هرمزگان به مبحث اهمیت خانواده و جایگاه مادری اشاره داشتند و  منطق گذشت و منفعت را در فضای  جامعه ترسیم کردند .

رویداد تربیت کنشگر جمعیت با حضور کنشگران از اقشار مختلف بانوان  و همراهی اساتید بزرگوار  از جمله  حجه الاسلام و المسلمین سید حسینی با ارائه بوم شناسی و شیوه های حل مسئله ، استاد صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت  با ارایه مبحث چشم انداز جمعیت در ایران و جهان ، دکتر گلرخی  با موضوع  مروری بر آسیب های کاهش جمعیت و تنهایی و هم چنین بررسی علل عدم تمایل به داشتن فرزند و آسیب های تک فرزندی  اشاره گردید .

 

 در ادامه سرکار خانم دگتر امیرزاده به بیان مسئله مهم هویت مادری و تعارض نقش ها پرداخته و پیوند نقش ها  در فضای خانوادگی و در جمع فرزندان را بیان داشتند .

در مراسم اختتامیه که با بیش از ۱۲۰ اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جمعیت  در مبحث جوانی جمعیت و باپیگیری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری از اردیبهشت ماه رسیده بود توسط داوران بررسی و آثار برگزیده منتخب و معرفی و تجلیل گردید . هم چنین از ایده های برتر گروه های منتخب شهرستان بشاگرد ، بندرعباس و میناب  که در گعده های جمعیتی  رویداد تربیت گنشگر جمعیت به  نتایج اثر بخش و قابل دفاعی رسیده بود ند تجلیل به عمل آمد .

 

مراحل و گام های اجرایی رویداد تربیت کنشگر جمعیت

  • فراخوان و پرس لاین ثبت نام از 7 شهرستان دچار بحران جمعیت در استان (بندرعباس ، رودان ، حاجی آباد ، بوموسی ، بشاگرد ،پارسیان ،میناب )
  • ثبت نام و مصاحبه با افراد
  • دعوت و مکاتبه با ادارات و هماهنگی برنامه ها
  • 3 نشست توجیهی با عوامل اجرایی و ادارات (امور بانوان و خانواده استانداری-‌امر به معروف و نهی از منکر – اداره کل تبلیغات اسلامی – جهاد دانشگاهی و تامین اجتماعی )
  • زمان بندی و هماهنگی با اساتید
  • افتتاحیه ( قرآن – سرود – بیانات رهبری در حوزه خانواده و جمعیت – خیر مقدم مدیر کل بانوان و خانواده استانداری – سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین حقانی باموضوع اهمیت خانواده و هویت مادری)
  • برگزاری کارگاه آموزشی استاد محترم حجه الاسلام سید حسینی با موضوع بوم نویسی جمعیت و خروح از بحران
  • کارگاه آموزشی استاد صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت با ارایه مبحث چشم انداز جمعیت در ایران و جهان به مدت 8 ساعت
  • برگزاری گعده های جمعیتی (گروه بندی و تشکیل تیم های ایده پردازی در حوزه مسئله یابی جمعیت

روز دوم

برگزاری کارگاه آموزشی مروری بر آسیب های کاهش جمعیت و تنهایی با ارئه  دکتر گلرخی و هم چنین بررسی علل عدم تمایل به داشتن فرزند و آسیب های تک فرزندی

برگزاری کارگاه آموزشی هویت مادری و تعارض نقش ها با ارئه  سرکار خانم دکتر امیر زاده

 

برگزاری گعده های جمعیتی – بحث و تبادل نظر اعضاء گروه و ارائه گرو هها – داوری و انتخاب ایده های برتر (شهرستان بشاگرد- رودان – بندرعباس)

 

روز سوم

اختتامیه و برگزاری رویداد جوانی جمعیت

 

 

گزیده ای از سخنان  اساتید در رویداد تربیت کنشگر جمعیت

افتتاحیه و بیانات حجه الاسلام و المسلمین حقانی در افتتاحیه ( رویداد تربیت کنشگر جمعیت )

ایشان در ایتدای صحبت در جمع کنشگران جمعیت به بیان مطالب زیر پرداختند که چه اتفاق افتاده است که باورهای ما تغییر کرده . باید با ایرادات هم ساخت این که همسر من آدم خوبی است که هنر نیست بر اساس گذشت با هم زندگی شکل می گیرد و این چیز مهمی است که ما از یاد برده ایم . آیا تا بحال به این مسئله فکر کرده اید فرق اربعین با فستیوال گاوبازان فلان کشور چیست ؟

اربعین بر منطق گذشت استوار است و فستیوال گاوبازها منطقش منفعت می باشد در حالیکه هر دو مرکز توجه و تجمع هستند .

با دو تفکر جهانی در عالم روبرو هستیم تفکر ا یرانی با شیوه گذشت و تفکریی دیگر با طریقه منفعت. امام خمینی (ره) به زوج های جوان همیشه سفارش می کردند که بروید با هم بسازید.

اگر چه یک جمله کوتاه است ولی عمق بسیاری در آن نهفته  است اساسا زندگی مشترک براساس ساختن و گذشت شکل می گیرد . منطق خانواده ایرانی واسلامی باید بر پایه گذشت و ایثار استوار باشد .

 

 

استاد صالحی قاسمی پژوهشگر  حوزه جمعیت  اذعان داشتند نرخ رشد

جمعیت موتور محرکه نرخ رشد اقتصاد است اساسا کشوری که دنبال رشد ا قتصادی است

بدون رشد جمعیتی نمی تواند به این هدف برسد 86 درصد زوج های ناباور از نوع ثانویه تصورشان این بود که فرصت فرزند آوری همیشه وجود دارد این را زوج های جوان بدانند حتما داشتن فرزند و مزیت ها و کارکردهایش بیشتر از نبودنش هست.

 

دکتر گلرخی در دوره تربیت کنشگر جمعیت

موضوع جمعیت را نمی توان تک بعدی دید بلکه  باید چندین علم در کنار هم  جمع شوند تا بتوان در مورد جمعیت صحبت کرد. روانشناسی ،جامعه شناسی ، پزشکی ،آمار ، مدل سازی ، اقتصادی ، تاریخ ، آینده پژوهشی ،از جمله علم هایی هستندکه لازم است در کنار هم جمع شوند تا مبحث جمعیت را واکاوی کرد. در کشور انگلستان طبق تحقیقات و آمار نشان می دهد از بین آمار مراجعان 1 تا 5 نفر در روز به علت تنهایی به پزشک مراجعه می کنند.

این فضا باعث شد  در کشور انگلستان در سال 2015 وزارت تنهایی ایجاد شود و در سال 2021 در کشور ژاپن این وزارتخانه راه اندازی شد. استرالیا – کانادا و …

اپیدمی انزوا و تنهایی یکی از مسایل و بحران های جهانی امروز است .

 

خانم امیرزاده :مادری در جامعه امروز در تزاحم باتوسعه فردی دیده می شود در حالیکه یک بخش مهمی از زندگی فردی است.

ایشان در برگزاری کارگاه آموزشی  مادران و تعارض نقش ها در جامعه امروز به این مطلب اذعان داشتند که : هیچ کلاس و کرسی دانشگاهی نمی تواند مادر را به اندازه سر و کله زدن با فرزندان خلاق کند . امام علی (ع) می فرمایند : قلیل یدوم یعنی کم و پیوسته . باید نگاه به مسئله مادری تغییر پیدا کند تا تزاحم نقش ها برای مادران کمرنگ گردد . خیلی  از نقش هایی که بانوان ما در جامعه می پذیرند  برای کسب یادگیری ، نقش های آموزشی  است  در حالی که تعامل با فرزندی چیز بیشتری بر روح و جان مادر می افزاید .

بچه ها در فضای خانواده معصوم ترین و بی گناه ترین موجوداتی هستند که با آن ها مواجهه هستید . این کودک ظرفیت و قابلیت این را دارد که مادر را رشد اخلاقی و توسعه فردی بدهد .

باید به این نام اعظم خداوند که جباری است بیشتر توجه کرد جبار نه تنها به معنی درهم شکننده بلکه به معنی جبران کننده است و خداوند برای مادران راههای رسیدن به موفقیت را  صد چندان جبران می کند .

 

نشست های جمعیتی یا حضور گعده حجه الاسلام و المسلمین حسینی

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.