حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2868×
حامی مداحان هستیم
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۴۰
شناسه : 4405
بازدید 85
4
رئیس هیئت‌مدیره بنیاد دعبل: بنیاد دعبل خزاعی به‌دنبال نامه مرحوم استاد آهی و جمعی از ستایشگران اهل‌بیت به رهبر معظم انقلاب شکل گرفت. استاد آهی در این نامه، از مشکلات پیرغلامان و شاعران اهل بیت(ع) گفته بود.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه
پ
پ

بنیاد دعبل خزاعی به‌دنبال نامه مرحوم استاد آهی، شاعر مداح و جمعی از ستایشگران اهل‌بیت به رهبر معظم انقلاب شکل گرفت. استاد آهی در این نامه، از مشکلات جامعه مداحان، پیرغلامان و شاعران اهل‌بیت(ع) و از درخواست ضرورت توجه ویژه به آن‌ها سخن گفته بود؛ از این‌رو در سال ۱۳۸۵ بنیاد دعبل با دستور رهبر معظم انقلاب راه‌اندازی شد تا با فعالیت در امور بیمه‌ای، معیشتی و رفاهی پیرغلامان و مداحان و شاعران اهل‌بیت (ع) بخشی از دغدغه‌های آن‌ها را مرتفع کند. پیش از راه‌اندازی این بنیاد، بسیاری از پیرغلامان، شاعران و مداحانی که عمری روضه‌خوان اهل‌بیت(ع) بودند و زندگی‌شان را پای روضه و ذکر عاشقی گذاشتند، با مشکلاتی از جمله نداشتن بیمه مواجه بوده و بسیاری از آن‌ها پیر و ازکارافتاده بودند؛ بنابراین بنیاد دعبل راه‌اندازی شد تا تأثیری هرچند کوچک برای رفع مشکلات معیشتی آن‌ها داشته باشد.

متولی نداشتیم

این روزها «محسن طاهری» ریاست هیئت‌مدیره بنیاد دعبل را بر عهده دارد و در گفت‌وگوی کوتاهی با مجله نهضت از ضرورت راه‌اندازی این بنیاد می‌گوید: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فعالیت‌های هنرمندان است و مسائلی از جمله استخدام و ایجاد شرایط رشد و شکوفایی آنان را پیگیری می‌کند و کسی هم اعتراضی ندارد؛ زیرا معتقدیم هنر باید در طیف گسترده از سوی نظام حمایت شود و هیچ هنرمندی نباید پس از ۳۰ سال دغدغه‌ای داشته باشد. میان هنر و مداحی تفاوت‌هایی در ماهیت وجود دارد، اما در ظاهر یکی هستند؛ با این تفاوت که جامعه مداحان هیچ متولی خاصی تا قبل از تأسیس بنیاد دعبل نداشت».

مرکز جامع خدمات بیمه‌ای و رفاهی ستایشگران

رئیس هیئت‌‌مدیره بنیاد درباره اهداف بنیاد دعبل می‌گوید: «شناسایی ستایشگران، شعرا و ذاکران اهل‌بیت(ع)، انجام خدمات تأمین اجتماعی (از قبیل بیمه درمانی، عمر و پس‌انداز، تکمیلی و پزشکی، بازنشستگی) و ارائه تسهیلات ضروری به آن‌ها و افراد تحت تکفل ایشان، مشارکت‌دادن جامعه ستایشگران، شعرا و ذاکران اهل‌بیت(ع) در تأمین بخشی از هزینه‌های مؤسسه از راه‌های گوناگون (از قبیل پرداخت بخشی از هزینه‌ها و اعطای امتیازات تألیف کالاهای فرهنگی خویش به بنیاد) از اهداف اصلی بنیاد دعبل خزاعی بود، البته از ابتدای تأسیس تاکنون هیئت‌علمی بنیاد دعبل اقدامات مؤثری برای پشتیبانی علمی و معنوی از ستایشگران، کمک به ایجاد تشکل‌های فرهنگی برای تولید فرآورده‌های فرهنگی، تقویت محافل اثرگذار فرهنگی و انجام پژوهش‌های بنیادین و ویژه برای تهیه متون فاخر ادبی انجام داد، ولی با توجه به رویکرد اخیر سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد دعبل خزاعی مرکز جامع خدمات بیمه‌ای و رفاهی ستایشگران شد».

چالش‌های امروز ما!

طاهری در پاسخ به این سؤال که امروز چالش‌های جامعه مداحان چیست، دغدغه‌ای را طرح می‌کند و می‌گوید: «موضوع مداحان در اسناد بالادستی نظام از جمله سند مهندسی فرهنگی پیش‌بینی‌نشده است. به‌دنبال آن و با توجه به تکثر تشکل‌های فعال در این عرصه، تقسیم‌کار ملی نیز صورت نگرفته است و نتیجه این نبود سیاست‌گذاری و تبیین روابط در سازمان تبلیغات اسلامی و بین تشکل‌های فعال در عرصه مداحی نیز دیده می‌شود».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.