حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2872×
بودجه اختصاص یافته به توسعه فرهنگ قرآنی ناچیز است
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۱۲
شناسه : 6745
بازدید 195
4
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل: حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: بودجه‌هایی که از سوی دستگاه‌های دولتی برای توسعه فرهنگ قرآنی در اردبیل اختصاص یافته، بسیار ناچیز است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در نشست فعالان قرآنی با استاندار استان اظهار کرد: در راستای ارتباط هدفمند و تأثیرگذار با جامعه قرآنی استان ضروری است تا این نشست‌ها استمرار داشته و سالانه جلسه‌ای با حضور استاندار اردبیل و فعالان قرآنی در راستای طرح مسائل و مشکلات جامعه قرآنی اردبیل برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه جامعه قرآنی اردبیل با کمترین تمنای مالی در برابر جنگ فرهنگی ایستاده و سدی مستحکم در برابر تهاجمات بیگانگان هستند، گفت: در مقابل تمام این اقدامات منحصربه‌فرد اما جامعه قرآنی ما به‌ویژه در بخش بانوان مظلوم واقع‌شده‌اند که لازم است در این زمینه دستورات حمایتی از سوی مسئولان استان صادر شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده با تأکید بر اینکه حمایت از جامعه قرآنی اردبیل باید در قالب اختصاص بودجه و مکان‌های مناسب برای ارائه برنامه‌های آموزشی به‌ویژه در شهرستان‌ها باشد، افزود: زیبنده این جامعه نیست که مخروبه‌ترین مکان در واحدهای آموزشی به جامعه قرآنی اختصاص یابد که امیدواریم با دستور مستقیم استاندار اردبیل مکان‌های در نظر گرفته‌شده برای این امر در شهرستان‌ها مورد بازبینی قرار گیرد.

وی لازمه نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در استان را توجه به استعدادهای ناب و نخبگان این جامعه دانست و ادامه داد: تجلیل و تکریم از شخصیت‌های قرآنی اردبیل باید در رأس برنامه‌های دولت محلی قرار گیرد. همچنین اگر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان نیم درصد سهم قرآنی خود را به موقع و در زمان مشخص به سازمان اختصاص دهند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات جامعه قرآنی حل می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده از دایر شدن ۲۰ جلسه قرائت قرآن، ۱۵ مورد تفسیر ثابت، ۴۵ مورد تفسیر موضوعی، ۲۵ مورد جلسات حفظ قرآن، ۱۴۰ مورد محافل خانگی آموزش قرآن و ۲۰۰ مورد نیز جلسات متفرقه در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: در مقابل چنین فعالیت‌های گسترده‌ای حق‌الزحمه پرداختی به مربیان قرآن چه در آموزش‌وپرورش و چه سایر نهادها بسیار اندک است و قابل قیاس با مربیان سایر رشته‌ها نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در پایان خواستار تقویت بودجه مؤسسات قرآنی و پرداختی‌های مربیان قرآن شد و خاطرنشان کرد: ظرفیت قرآنی ما در استان بی‌پایان است به‌طوری‌که رتبه‌های برتر قرائت بین‌المللی کشوری و استانی، رتبه برتر حفظ قرآن، رتبه برتر قرائت بانوان و خواهران، پدیده قرآنی خردسال‌ترین حافظ قرآن روشندل که محصول تربیت دارالقرآن است، از آن استان اردبیل است.

در ادامه این نشست، «سید حامد عاملی»، استاندار اردبیل اظهار کرد: پیامبر اکرم ۲ امانت مهم و گران‌سنگ قرآن و عترت را در بین مردم به امانت گذاشت و چه افتخاری بالاتر از اینکه جامعه قرآنی امانت‌دار نبی اکرم بوده و مفاهیم این امانت را با حفظ و صیانت واقعی در جامعه نشر دهند.

استاندار اردبیل با اشاره به درخواست رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل مبنی بر اختصاص اعتبارات مشخص و ساختمان‌های مجزا برای تعلیم مفاهیم قرآنی تصریح کرد: شکی نداریم که برای اجرای هر برنامه فرهنگی نیازمند اعتبارات مناسبی هستیم.

عاملی دغدغه مهم جامعه حاضر را تعلیم و تربیت اعلام کرد و افزود: نتایج قابل قبولی در این زمینه به‌دست نمی‌آید مگر اینکه با خرد جمعی در حوزه تعلیم و تربیت وارد شویم. در حال حاضر سرمایه اجتماعی ما به شدت در حال تحلیل است و حوزه تعلیم و تربیت به‌طور فجیعی رهاشده که از هیچ چارچوب مشخص و برنامه نظام‌مندی برخوردار نیست.

وی جنگ حاضر را جنگ فرهنگی و رقابت فرهنگ‌ها اعلام کرد و گفت: امروز با یک گوشی ساده که در دست تمام نوجوانان و جوانان است، دنیا مدل‌های فرهنگی متعددی را به این قشر القا می‌کند ولی در مقابل ما نتوانستیم در جامعه دینی و قرآنی مفاهیم ساده اما عمیق و زندگی‌بخش قرآنی را به جوانان آموزش دهیم.

عاملی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی خواست تا با همفکری و خرد جمعی زمینه بسط و گسترش آموزه‌های قرآنی را به طور عمیق در جامعه فراهم آورند و خود را محصور امکانات، اعتبارات و ساختمان نکنند.

استاندار اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نهاد تأثیرگذار در این حوزه باید با همکاری نخبگان قرآنی وارد عمل شود تا بتوانیم خلأهای این حوزه را در استان ترمیم و جبران کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.