حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2868×
احصاء و رصد آسیب های اجتماعی حوزه زنان و خانواده  استان هرمزگان
۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
شناسه : 25405
بازدید 43
2
حجت الاسلام حسینی: هوشمند کارشناس فرهنگی و دبیر زنان و خانواده امر به معروف به مسئله مهم حوزه زنان و هویت مادری و کمرنگ شدن این نقش در خانواده اشاره کرد و بیان داشتند که ما در مسئله زنان مفاهمه درست با جامعه بانوان نداشته ایم . در مکتب اسلام زن وظیفه اقتصادی ندارد اماحقوق اقتصادی دارد و مرد باید در حد کرامت و شان زن و با احترام نفقه و مخارج زندگی او را بپردازد
ارسال توسط :
پ
پ

گزارش  نشست « احصاء و رصد آسیب های اجتماعی حوزه زنان و خانواده استان هرمزگان »

زمان برگزاری نشست : 16 مرداد ماه 1403

نشست با حضور  حجه الاسلام والمسلمین حسینی مدرس حوزه و بوم شناسی مناطق و  نمایندگان منتخب از شهرستانهای بندرعباس ،جاسک ، رودان ،حاجی آباد ، سیریک ، بندرلنگه ، بندر خمیر  ، ابوموسی و  بشاگرد برگزار گردید .

در این نشست نمایندگان شهرستانهای پارسیان ومیناب غیبت داشتند.

خلاصه گفتگو:

نشست « احصاء و رصد آسیب های اجتماعی حوزه زنان و خانواده استان هرمزگان »

ابتدای نشست هوشمند کارشناس فرهنگی و دبیر زنان و خانواده امر به معروف به مسئله مهم حوزه زنان و هویت مادری و کمرنگ شدن این نقش در خانواده اشاره کرد و بیان داشتند که ما در مسئله زنان مفاهمه درست با جامعه بانوان نداشته ایم  .  در مکتب اسلام زن وظیفه اقتصادی ندارد اماحقوق اقتصادی دارد و مرد باید در حد کرامت و شان زن و با احترام نفقه و مخارج زندگی او را بپردازد .

در اسلام بیعت زن ،مالکیت زن ،  حضور زن در عرصه های اساسی سیاسی  و اجتماعی تثبیت شده است . در حالیکه در جوامع غربی برای احقاق هر کدام از این حقوق جامعه زنان و فرهیختگان آن جامعه سالها جنگیده و همچنان در حال اثبات و کسب حقوق خود هستند . این ها مواردی است که باید به گوش زنان و  بانوان ما برسد  که مبادا برای  طلب کرامت ، هویت و جایگاه حقوق خود به  قوانین اروپایی اقتداء کنند .

در ادامه نمایندگان شهرستانهای استان در حوزه بانوان شهرستان خود به بحث و تبادل گفتگو پرداختند.

شهرستان بندرعباس: خانم ها فوزیه ایران منش نماینده  گروه و فعالین عفاف و حجاب – اعظم اوج هرمزی نماینده گروه مداحان و هیات مذهبی خواهران شهرستان و حلماخسروی نماینده گروه مبلغات  شهرستان

مسئله مهم واساسی مرکز استان را در جزیره ای کار کردن بانوان و گروههای فعال فرهنگی و عدم همبستگی و اتحاد باید دانست  . مسئله  دوم مورد اشاره مهاجر پذیر بودن استان و تکثر و تعداد اقوام از شهرهای مختلف مقیم در این شهرستان و  هم چنین انجام فعالیت های فرهنگی در این شهرستان را  تاحدی سلیقه ای و متفاوت با فرهنگ خود شهرستان  نموده است  که باید بازنگری در آن صورت گیرد.

 

از شهرستان ابوموسی خانم سلمه احمدی و صغری بهرامی : اشاره به مبحث افسردگی زنان مقیم در شهرستان و نشاط اجتماعی در جزیره و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان اشاره کردند.

شهرستان بستک : خانم ها فاطمه صفایی و نرگس رزیگر : با توجه به درصد بالای اهل سنت در این شهرستان انجام فعالیت های فرهنگی در حوزه بانوان را سخت و فرسایشی عنوان کردند و هم چنین عدم همراهی بانوان اهل سنت در اجرا و مشارکت در فعالیتها را . در مبحث بانوان تشیع ترک تحصیل و بیسوادی را مسئله مهم و اساسی بانوان شهرستان  و وب گردی در فضای مجازی و اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی را بحران بانوان این شهرستان عنوان کردند.

شهرستان رودان: راحله روشی از طلاب فعال حوزه علمیه خواهران بد سرپرستی مادران را مسئله مهم بانوان شهرستان رودان می داند و مصرف مشروبات الکلی را در بین خانواده های این شهرستان معضل اصلی بیان کردند .

شهرستان سیریک : خواهران محبوبه قلندری و زینب قلندری

اشاره به مبحث استعمال قلیان توسط زنان ودختران نوجوان شهرستان که در سالهای اخیر فراوانی داشته و مسئله بیکاری در گروههای مختلف اعم از مردان و زنان شهرستان بسیار آسیب زا می باشد.

شهرستان حاجی آباد: نمایندگان آزاده شهسواری – ثریا باوقار زعیمی

در این شهرستان در دهه اخیر یکی از  بحرانی ترین وقایع خودکشی دختران نوجوان بوده است که در کارگروههای تخصصی نیز پیرامون آن تشکیل  شده است که جای بررسی بیشتر به سبب شناسایی عوامل و شناسایی دلایل اصل این اتفاق را دارد و در بحث طلاق نیز رشد بالایی در سطح شهرستان رصد شده  که در نشست های تخصصی پیرامون آن تشکیل شده و ادامه دارد

شهرستان بشاگرد: نمایندگان فاطمه داستان نسب – مرضیه طاهر نژاد

در شهرستان بشاگرد با توجه به دور بودن شهرستان از مرکز استان بانوان از نظر تحصیل و فقر در سطح پایین ونامطلوبی قرارد ارند . در این شهرستان به علت عدم تردد و مشکلات حمل و نقل از نظر امکانان بانوان شرایط سختی را تحمل و تا نقطه مطلوب زندگی معمولی بسیار فاصله دارند . ولی علی رغم این مشکلات پر تلاش و البته گروههای جهادی زیادی برای رفع این موانع در سطح شهرستان تلاش می کنند.

شهرستان خمیر: نمایندگان  سمیه شهریاری ،  سمیه ملک پوری – زهرا صادقی و سمیه رئیسی

در شهرستان خمیر مسئله بسیار مهم قبح زدایی و بی حیایی در  قشر نوجوان به خصوص  نوجوانان دختر است که چند سالی است  در سطح شهرستان خودنمایی می کند. موتورسواری دختران یکی از دغدغه های فعالین فرهنگی و مسوولین شهرستان شده که راه  مواجهه و برخورد با آن تا کنون  موفقیت آمیز  نبوده است .

در شهرستان بندرلنگه  : خانم ها کلانتر زاده و خانم حسن پور : اهل سنت تلاش بسیاری در جذب مردم و نوجوانان دارند و برای فعالیت های فرهنگی نیز بسیار پر تلاش صحنه را در دست دارند حمایت شیوخ عرب نیز در این همراهی بسیار موثر می باشد . تشیع نیز در این شهرستان به انجام فعالیتهای فرهنگی می پردازند ولی در جذب به پای بانوان اهل سنت نمی رسند.

شهرستان قشم : الهام آگاه

در شهرستان قشم به علت تجاری بودن و هم چنین مهاجر پذیر بودن ساکنین غیر بومی  در این شهرستان و هم چنین رفت و آمدهای  مهمان های بسیار در جزیر فرهنگ مردم بومی جزیره دستخوش تغییرات  بسیاری  شده است .  در این خصوص انجام فعالیت های فرهنگی در سطح شهرستان نیازمند  نیروهای متخصص و کار آمد و توانمندی  است که در مواجهه  با آسیب های عنوان شده پاسخگو باشند و به ترسیم سبک زندگی اسلامی – ایرانی برای بانوان با توجه به شرایط جزیره بپردازند که در جزیره فقدان آن احساس می شود.

شهرستان جاسک : اکرم معینی از طلاب حوزه علمیه خواهران

در این شهرستان نیز مشکل تردد بانوان با توجه به دور بودن از مرکز استان و سطح پایین زندگی مردم نیز بسیار احساس می شود. بانوان این منطقه به سختی از منزل بیرون آمده و همراهی و مشارکت در امورات فرهنگی را دارند اگر چه گروههای جهادی به فعالیت فرهنگی و پزشکی در این شهرستان می پردازند ولی پاسخگوی نیازهای مردم منطقه نیست و باید در بالا بردن و ارتقاء سطح فرهنگی و زندگی مردم این منطقه بسیار تلاش کرد.

 

در ادامه حجه الاسلام حسینی بعد از شنیدن مطالب نمایندگان شهرستان به مسئله مهم و کاربردی بوم و مسئله یابی آسیب های حوزه بانوان اشاره داشتند که جذابیت کار فرهنگی را باید به مردم نشان داد ما در این زمینه تخصصی های لازم رانتوانسته ایم به گروههای  هدف و حلقه های میانی منتقل کنیم . می توان  توسط یک هییت زنانه تحولی در مسیر  پیشرفت یک شهرستان ایجاد کرد. البته زمانی این اتفاق می افتاد که تمرکز و گروه هدف برروی مسئله اصلی بوم و شناسایی و احصاء بانوان آن منطقه باشد . اساسا وقتی یک مادر هنر این را  نداشته باشدکه مدیریت ذهن افراد خانواده را داشته باشد خانواده را از دست رفته باید دانست  .

در پایان نشست مقرر گردید که موارد عنوان شده از سوی نمایندگان شهرستان ها در قالب طرح های حل مسئله ارائه و در جهت اقدام و کاهش آسیب های اجتماعی در حد توان گام برداشته شود .

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.