حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2868×
اجرای عملیات «مهرواره اوج» در هرمزگان
۰۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۳۷
شناسه : 1535
بازدید 105
4
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان: مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان از اجرای عملیات «مهرواره اوج» در استان با هدف ایجاد انگیزه مجدد در مساجد برای ورود به عرصه خدمت‌رسانی و حل مسائل محله و ارتقاء ائمه جماعات در جلب مشارکت مردم برای حل مسائل در همکاری با حلقه مشورتی و عملیاتی در مسجد، خبر داد.
ارسال توسط : نویسنده : زینب شکوه
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر انصاری‌راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، اظهار کرد: به‌منظور لبیک مساجد سراسر کشور به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) که فرمودند: «این نهضت احسان عمومی، نهضت مواسات بایستی ادامه پیدا کند. باید این نهضت مجدداً اوج بگیرد؛ به نظر من مرکز هم بایستی مساجد باشد» فاز دوم مهرواره محله همدل تحت عنوان «مهرواره اوج» در استان با همت ائمه مساجد، تحت پوشش بنیاد هدایت در تهران کلید خورده و در حال حاضر در گام تبیین و تشریح این مهرواره هستیم.

وی افزود: با توجه به نقش بی‌بدیل امامان محلات و مساجد در پای‌کار آوردن مردم محله برای حل مسائل خودشان، مرکزیت مسجد به عنوان کانون جریان امامت و ولایت و شکل‌گیری نظام امت – امامت در محله، ظرفیت مسجد برای مرکزیت در مفاهیمی مانند حکمرانی محلی و پیشرفت منطقه‌ای که در سال‌های اخیر بیشتر به آن پرداخته شده است و همچنین روز جهانی مسجد و هفته مساجد، شرایط امروز کشور و اوج‌گیری کرونا، الهام‌بخش بودن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در لبیک به امر ولی، مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص اوج‌گیری نهضت مواسات با محوریت مساجد، ضرورت لبیک به ندای امام امت، «بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی» در یک حرکت عظیم جمعی با محوریت مساجد، عملیات «مهرواره اوج» را با شعار «ارتقای خدمت‌رسانی مساجد» طراحی کرده و عملیاتی شدن آن را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح ایجاد انگیزه مجدد در مساجد برای ورود به عرصه خدمت‌رسانی و حل مسائل محله، ارتقاء ائمه جماعات در جلب مشارکت مردم برای حل مسائل در همکاری با حلقه مشورتی و عملیاتی در مسجد، ارتقاء روش‌های شناسایی مسئله، ظرفیت‌ها و راه‌های حل مسئله، شناسایی امامان و مساجد فعال، ایجاد و تقویت شبکه امامت در شهرها و ترویج گفتمان امامت و تقویت و ارتقاء شبکه راهیاری است.

انصاری‌راد عنوان کرد: با توجه به اینکه در عملیات‌های قبل مانند عملیات «شهید سلیمانی» و «مهرواره محله همدل» هم هدف، حل مسائل مردم محله با محوریت خود مردم بوده است، شبکه راهیاری و امامان مساجد باید تلاش کنند و تفاوت این عملیات با آن‌ها را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: در این عملیات تلاش شده فرایند و مدل حل مسئله ارتقاء پیدا کند. مساجد به عنوان حلقه‌های میانی و امامان مساجد به عنوان امامان حلقه‌های میانی، ۴ ویژگی و کارکردی را که مقام معظم رهبری به حلقه‌های میانی توصیه کرده‌اند (شامل شناخت دقیق مسئله و جوانب آن، شناخت دقیق نقاط روشن و ظرفیت‌های قابل‌اتکا، یافتن راهکارهای عملی و دقیق در حل مسئله، جهت‌گیری صحیح در حل مسائل به سوی جامعه اسلامی) در اوج گرفتن فرایند خدمت‌رسانی با محوریت مساجد مدنظر قرار داده و تلاش کنند که آن‌ها را ارتقا دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اضافه کرد: ارتقای امام از طریق همراهی راهیار، شرکت در گعده‌های امامان و بهره بردن از تجارب و ظرفیت‌های آن‌ها، بهره بردن از تجربه‌های امامان دیگر مناطق که توسط راهیار و سامانه انتقال تجربه منتقل می‌شود، هم‌فکری حلقه‌های مشاوره مردمی در مسجد و محله، استفاده از مشاوره کارشناسان محلی، استفاده از مرکز مشاوره یارا، شناسایی و بهره بردن از ظرفیت‌های مختلف محله، شناخت دقیق مسائل محله و دسته‌بندی و اولویت‌بندی و اصلی و فرعی کردن آن‌ها، بهره بردن از ظرفیت زمانی محرم و صفر و شور حسینی مردم در این ایام، شرکت در دوره‌های آموزشی مجازی و حضوری موردنیاز و استفاده از کتاب‌ها و سامانه‌های طرح و ایده صورت می‌گیرد.

انصاری‌راد بیان کرد: ظرفیت‌های مختلف محله شامل ظرفیت‌های اجتماعی (همگرایی و انسجام محلی، هویت یا زبان واحد و …)، ظرفیت‌های انسانی (معلمان، اساتید، پزشکان، صنعتگران و …)، ظرفیت‌های طبیعی (چشمه، قنات، بارندگی بالا، زمین حاصلخیز و …)، ظرفیت‌های فیزیکی (راه‌ها، ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و زیرساخت‌هایی که در فرایند حل مسئله و پیشرفت مؤثرند)، ظرفیت‌های فرهنگی (آداب و رسوم و امام‌زاده و کتابخانه و حسینیه و …)، ظرفیت‌های مالی (خیرین و موقوفات و …) و ظرفیت‌های نهادی (استانداری و فرمانداری و ادارات و …) است.

وی اظهار کرد: مخاطبان این طرح شبکه ائمه جماعات خاصه امامان بنیاد هدایت بوده و تمرکز جدی بر مسجد محوری و امام محوری است و همسران امامان محله به عنوان شریکه‌الامام نیز به نحو فعال و مؤثر در این فرایند نقش‌آفرینی خواهند کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با بیان اینکه اجرای عملیات «مهرواره اوج» از روز جهانی مسجد آغاز شده و تا ۲۳ آبان ماه مصادف با ولادت امام حسن عسگری(ع) ادامه دارد، افزود: گام اول این عملیات، لبیک‌گویی امامان مساجد به فرمان مقام معظم رهبری با امضای بیانیه‌ای در این زمینه است.

انصاری‌راد ادامه داد: گام دوم ارزیابی اولیه مساجد توسط راهیار شهرستان و عارضه‌یابی مساجد غیرفعال، گام سوم آموزش و توانمندسازی راهیاران شهرستان، استان و منطقه و از طریق آن‌ها توانمندسازی امامان، گام چهارم تشکیل شبکه امامان از طریق برگزاری گعده‌های امامان محله با هدف هم‌افزایی و همگرایی و ارتقاء مهارت‌ها و بیان تجربه‌ها است.

وی در پایان یادآور شد: گام پنجم عملیات «مهرواره اوج» ارزیابی انتهایی فعالیت‌های امامان و جمع‌بندی آن‌ها در سطح در شهرستان، گام ششم داوری و انتخاب مساجد شاخص استانی، گام هفتم برگزاری همایش و تقدیر از امامان شاخص و برگزاری آموزش‌های تکمیلی برای آنان و گام هشتم ارزیابی راهیاران شهرستانی و شناسایی و تقدیر از بهترین راهیاران است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.