حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2872×
ابعاد مختلف «تسخیر لانه جاسوسی» برای نسل جوان تبیین و تشریح شود
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۳۷
شناسه : 5628
بازدید 90
3
کارشناس مسائل بین‌الملل و پژوهشگر مطالعات آمریکا: دکتر حمیدرضا غلام‌ زاده معتقد است اگر روایت درستی از تسخیر لانه جاسوسی برای نسل جوان تبیین و تشریح نشود، دیگران روایت‌های نادرست خویش را بازگو و تلقین می‌کنند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر حمیدرضا غلام‌زاده «کارشناس مسائل بین‌الملل و پژوهشگر مطالعات آمریکا» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی و در آستانه «رویداد ۱۳ آبان» به روحیه استعماری و خشونت‌طلبی آمریکایی‌ها از دوران شکل‌گیری این قاره اشاره کرده و گفت: بر اساس اسناد تاریخی، از ابتدا روحیه خشونت‌طلبی در مردمان اولیه که قاره آمریکا را کشف کردند وجود داشت و این روحیه حتی در خاطرات دوران کریستف کلمب هم قیدشده است او در خاطرات خود نوشته است «هنگامی‌که به سرزمین‌های تازه کشف‌شده امریکا قدم گذاشتیم بسیاری از بومیان آن دیار با هدایا به استقبال ما آمدند اما جواب ما به آنان شمشیر، قتل و غارت و تجاوز بود!».

وی افزود: دوران برده‌داری و استعمار سیاه‌پوستان توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز از همین خوی برتری‌طلبی سرچشمه گرفته بود و تلاش می‌کردند با روحیه استکباری و استعماری، قدرت و ثروت‌های خویش را افزایش دهند. این در حالی بود که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، خود را منجی دموکراسی می‌دانستندو با همین رویه، اعمال خویش را توجیه می‌کردند!

این کارشناس مسائل بین‌الملل و پژوهشگر مطالعات آمریکا با اشاره به رویداد ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز اظهار داشت: اتفاقی که در ۱۳ آبان رخ داد نیز ناشی از همین روحیه استکباری آمریکایی‌ها بود و در مکاتبات سفارت آمریکا در ایران وجود دارد که مقصر اصلی اشغال سفارت آمریکا؛ خودِ آمریکایی با توجه به همین خوی استعماری بودند.

دکتر غلام‌زاده بابیان اینکه پاسداشت روز ۱۳ آبان برای جامعه و دانش آموزان، فی‌نفسه کار بسیار پسندیده‌ای است اما نباید در پاسداشت چنین روزهایی، درگیر کارهای شعاری و روتین بشویم گفت: توجه به تبیین مبانی فکری استکبارستیزی و بازخوانی تاریخی این رویدادها باید حتماً برای مردم و به‌ویژه نسل جوان، تشریح شود؛ امری که معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این دکترای مطالعات امریکا تأکید کرد: اگر روایت درست از تسخیر لانه جاسوسی برای نسل جوان تبیین و تشریح نشود با توجه به اینکه برخی از کسانی که در اشغال سفارت آمریکادخالت داشتند، ابراز پشیمانی کردند شاید این شُبهه برای نسل جوان شکل بگیرد که نکند این کار اشتباه بوده است!. لذا ضروری است که دلایل استکبارستیزی و مبانی فکری و مفاهیمی که در آن دوران وجود داشته است تبیین شود. بنابراین نباید در ۱۳ آبان فقط به چندین سخنرانی و تجمع دانش آموزان اکتفا کنیم.

دکتر غلام‌زاده با تاکید بر اینکه اگر در روز ۱۳ آبان «مرگ بر آمریکا» گفته می‌شود باید دلایل آن نیز به زبان امروزی برای دانش آموزان بازگو شود؛ از تمام کسانی که در دوران تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند؛ خواست دست‌ به‌ قلم شده و روایت‌های درست این رویداد را بازگو کنند.

وی همچنین از نهادهای فرهنگی نیز خواست این رویداد را با تولید محصولات جدیدی همچون ساخت فیلم، بازی رایانه ای، نشر کتاب، تولید انیمیشن و… جدی بگیرند؛ چراکه آمریکایی‌ها با ساخت فیلم‌های سینمایی ای مانند «آرگو»، روایت خود را از این حادثه به جهانیان تلقین کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و پژوهشگر مطالعات آمریکا، به نقش مهم «سازمان آموزش‌ و پرورش» برای ارائه مبانی فکری و روایت درست از ۱۳ آبان اشاره کرد و یادآور شد: سازمان آموزش‌ و پرورش، باید در کتاب‌های درسی دانش آموزان نسبت به این رویداد – به‌ دور از فضای شعاری و با نگاه علمی و کارشناسی – توجه ویژه‌ای داشته باشد.

دکتر غلام‌زاده در پایان اذعان کرد: باید درهای موزه لانه جاسوسی، همواره بر روی مردم و به‌ویژه دانش آموزان و دانشجویان باز باشد و آموزش‌ و پرورش نیز، برنامه‌ای همیشگی برای بازدید دانش آموزان از این موزه، در دستور کار داشته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.