.     .     .
                                                                                         
                                                           
پر بازدید ترین اخبار
آخرین اخبار

lexapro side effects skin

lexapro side effects

antidepressants uk

antidepressants click antidepressants names

buy amoxicillin from canada

amoxicillin cost without insurance link amoxicillin without insurance

buy abortion pill barcelona

buy abortion pill barcelona pizza-and-go.es

buy naltrexone no prescription

buy naltrexone

abortion pill online

abortion pill online hospicevolunteertrainingonline.com

xyzal

xyzal

contractubex

contractubex esasolutions.sk

zyprexa

zyprexa

imodium

imodium labradoodle.nu

seroquel

seroquel open

viagra

viagra go

altace

altace kk-vine.at

usa buy abortion pill

purchase abortion pill online celticcodingsolutions.com

melatonin pregnancy category

melatonin pregnancy safety click here

abortion pill reversal

abortion pill reversal

free prescription cards

coupons for viagra printable click here

amitriptyline 10mg

amitriptyline 10mg

where can i get an abortion pill in texas

where can i get an abortion pill

melatonin and weed erowid

melatonin and weed

how much does an abortion pill cost

ru 486 abortion pill cost read

ciproxin 500 posologia

ciproxin

viagra prodej plzen

viagra cena apoteka

prednisolon 25 mg

prednisolon 5 mg

cialis originale

cialis pillola website

late term abortions

buy abortion pill

paroxetine eureka

paroxetine

ciproxin sciroppo

ciproxin prezzo archive.2y.net

prednisolon kur

prednisolon kol website

prednisolon kur

prednisolon

augmentin torrino

augmentin compresse

antidepressants and alcohol liver

antidepressants and alcohol consumption adventureswithtravisandpresley.com

buy abortion pill online

can i buy the abortion pill over the counter

melatonin pregnancy first trimester

melatonin pregnancy rating blog.plazacutlery.com

lexapro and weed reddit

lexapro weed effects

naltrexone oral reviews

naltrexone reviews

cialis

cialis online read here

tadalafil generico quando

acquistare cialis con paypal redirect

cialis cena v lekarni

cialis 20mg click here

prednisolon kol

prednisolone

naloxone vs naltrexone usmle

is naltrexone and naloxone the same thing

cialis 20mg cena

cialis 20mg koupit poddracimkamenem.cz

how do they do abortions

missed abortion

naltrexone side effects low dose

click naltrexone 50 mg link

آشنایی با زندگانی جوادالائمه(ع)

حضرت جواد (ع) با وجود کمی سن وارد بحثهای علمی گردید و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود،احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش داد و به تعلیم و ار ...




<به نام خدا>
آشنایی با زندگانی امام جواد(ع)
امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت.نامش محمد، معروف به جواد و تقی است. القاب دیگری مانند:رضی و متقی نیز داشته ولی«تقی» از همه معروفتر می باشد. مادر گرامی اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است. امام محمد تقی (ع)هنگام وفات پدر 8 ساله بود.
 در اواخر ماه صفر سال 203 هجری قمری و پس از شهادت جانگداز حضرت امام ضا(ع) مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع) انتقال یافت.خلیفه عباسی،(مأمون) که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم(علیهم السلام) و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی میکرد ،امام رضا(ع) را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد. از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد، دختر خویش «ام الفضل» را به ازدواج حضرت (ع ) درآورد  تا مراقبی دایمی و از درون خانه بر امام گمارده باشد.رنجهای دایمی که امام جواد (ع) از ناحیه این مأمور خانگی برده است در تاریخ معروف است.
از روشهایی که مأمون در مورد حضرت رضا (ع) بکار می بست، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود.
مأمون و بعد معتصم عباسی به گمان باطل خود می خواستند از این راه، امام (ع) را در تنگنا قرار دهند ، مأمون نمیدانست که مقام ولایت و امامت که موهبتی است الهی و به کمی و زیادی عمر بستگی  ندارد.
حضرت جواد (ع) با عمر کوتاه خود که همچون نوگل بهاران زودگذر بود و در دوره ای که فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی در میدان رشد و نمو یافته بودند و دانشمندان بزرگی در این دوران، زندگی میکردند و علوم و فنون سایر ملتها پیشرفت نموده و کتابهای زیادی به زبان عربی ترجمه و در دسترس قرار گرفته بود، با کمی سن وارد بحثهای علمی گردید و با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه و الهام ربانی مایه گرفته بود، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوارش گسترش داد و به تعلیم و ارشاد پرداخت و به مسائل پاسخ می گفت.
یکی از مناظره ها و احتجاجات حضرت امام محمد تقی(ع) این چنین بود که عیاشی در تفسیر خود از ذرقان که همنشین و دوست احمد بن ابی دؤاد بود، نقل می کند که ذرقان گفت: روزی دوستش (ابن ابی دؤاد ) از دربار معتصم عباسی برگشت و بسیار گرفته و پریشان حال به نظر رسید.گفتم: چه شده است که امروز این چنین ناراحتی؟
ابن ابی دؤاد ،گفت : در حضور خلیفه و ابوجعفر فرزند علی بن موسی الرضا جریانی پیش آمد که مایه شرمساری و خواری ما گردید. گفتم: چگونه؟ گفت: سارقی را به حضور خلیفه آورده بودند که سرقتش آشکار و به دزدی خود اقرار کرده بود.خلیفه طریقه اجرای حد و قصاص را پرسید.عده ای از فقها حاضر بودند، خلیفه دستور داد بقیه فقیهان را نیزحاضر کردند و محمد بن علی الرضا را هم خواست.
خلیفه از ما پرسید:حد اسلامی چگونه باید جاری شود ؟ من گفتم: از مچ،دست باید قطع گردد. خلیفه گفت: به چه دلیل ؟ گفتم: به دلیل آنکه دست شامل انگشتان و کف دست تا مچ دست است و در قرآن کریم در آیه تیمم آمده است : فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم . بسیاری از فقیهان حاضر در جلسه گفته مرا تصدیق کردند. یک دسته از علماء گفتند : باید دست را از مرفق برید. خلیفه پرسید: به چه دلیل ؟ گفتند : به دلیل آیه وضو که در قرآن کریم آمده است :  و ایدیکم الی المرافق  و این آیه نشان می دهد که دست دزد را باید از مرفق برید دسته دیگر گفتند : دست را از شانه باید برید چون دست شامل تمام این اجزاء می شود و چون بحث و اختلاف پیش آمد، خلیفه روی به حضرت ابوجعفر محمد بن علی کرد و گفت:یا اباجعفر، شما در این مسأله چه می گویید ؟ آن حضرت فرمود : علمای شما در این باره سخن گفتند. من را از بیان مطلب معذور بدار .
خلیفه گفت: به خدا سوگند که شما هم باید نظر خود را بیان کنید.حضرت جواد فرمود: اکنون که من را سوگند می دهی پاسخ آن را می گویم. این مطالبی که علمای اهل سنت درباره حد دزدی بیان کردند خطاست. حد صحیح اسلامی آنست که باید انگشتان دست را غیر از انگشت ابهام قطع کردخلیفه پرسید :چرا ؟ امام (ع) فرمود : زیرا رسول الله (ص) فرموده است سجود باید بر هفت عضو از بدن انجام شود : پیشانی، دو کف دست، دو سر زانو ، دو انگشت ابهام پا  و اگر دست را از شانه یا مرفق یا مچ قطع کنند برای سجده حق تعالی محلی باقی نمی ماند، و در قرآن کریم آمده است «و ان المساجد لله» سجده گاه ها از آن خداست ، پس کسی نباید آنها را ببرد. معتصم از این حکم الهی و منطقی بسیار مسرور شد و آن را تصدیق کرد و امر نمود انگشتان دزد را برابر حکم حضرت جواد (ع) قطع کردند.
ذرقان میگوید: ابن ابی دؤاد سخت پریشان شده بود که چرا نظر او در محضر خلیفه رد شده است . سه روز پس از این جریان نزد معتصم رفت و گفت: یا امیرالمؤمنین ، آمده ام تو را نصیحتی کنم و این نصحیت را به شکرانه محبتی که نسبت به ما داری می گویم. معتصم گفت: بگو. ابن ابی دؤاد، گفت : وقتی مجلسی از فقها و علما تشکیل می دهی تا یک مسأله یا مسائلی را در آنجا مطرح کنی، همه بزرگان کشوری و لشکری حاضر هستند ،حتی خادمان و دربانان و پاسبانان شاهد آن مجلس و گفتگوهایی که در حضور تو می شود هستند  و چون می بینند که رأی علمای بزرگ تو در برابر رأی محمد بن علی الجواد ارزشی ندارد، کم کم مردم به آن حضرت توجه می کنند و خلافت از خاندان تو به خانواده آل علی منتقل میگردد و پایه های قدرت و شوکت تو متزلزل میگردد. این بدگویی و اندرز غرض آلود در وجود معتصم کارکرد و از آن روز در صدد برآمد این مشعل نورانی و این سرچشمه دانش و فضیلت را خاموش سازد. این روش را قبل از معتصم، مأمون نیز در مورد حضرت جوادالأئمه(ع) بکار می برد،چنانکه در آغاز امامت امام نهم، مأمون دوباره دست به تشکیل مجالس مناظره زد و از جمله از یحیی بن اکثم که قاضی بزرگ دربار وی بود، خواست تا از امام (ع) پرسشهایی کند،شاید بتواند از این راه به موقعیت امام (ع) ضربتی وارد کند . اما نشد ، و اما از همه این مناظرات سربلند درآمد . روزی از آنجا که " یحیی بن اکثم " به اشاره مأمون می خواست پرسشهای خود را مطرح سازد مأمون نیز موافقت کرد و امام جواد (ع) و همه بزرگان و دانشمندان را در مجلس حاضر کرد  مأمون نسبت به حضرت امام محمد تقی(ع ) احترام بسیار کرد و آنگاه از یحیی خواست آنچه می خواهد بپرسد . یحیی که پیرمردی سالمند بود، پس از اجازه مأمون و حضرت جواد (ع) گفت : اجازه می فرمایی  مسأله ای از فقه بپرسم ؟ حضرت جواد، فرمود: آنچه دلت می خواهد بپرس. یحیی بن اکثم پرسید : اگر کسی در حال احرام قتل صید کرد چه باید بکند ؟ حضرت جواد (ع) فرمود: آیا قاتل صید محل بوده یا محرم ؟ عالم بوده یا جاهل ؟ به عمد صید کرده یا خطا ؟ محرم آزاد بوده یا بنده ؟ صغیر بوده یا کبیر ؟ اول قتل او بوده یا صیاد بوده و کارش صید بوده ؟ آیا حیوانی را که کشته است صید تمام بوده یا بچه صید ؟ آیا در این قتل پشیمان شده یا نه ؟ آیا این عمل در شب بوده یا روز ؟ احرام محرم برای عمره بوده یا احرام حج ؟
یحیی دچار حیرت عجیبی شد نمیدانست چگونه جواب گوید. سر به زیر انداخت و عرق خجالت بر سر و رویش نشست.درباریان به یکدیگر نگاه میکردند. مأمون نیز که سخت آشفته حال شده بود در میان سکوتی که بر مجلس حکمفرما بود، روی به بنی عباس و اطرافیان کرد و گفت:دیدید و ابوجعفر محمد بن علی الرضا را شناختید ؟ سپس بحث را تغییر داد تا از حیرت حاضران بکاهد.
باری، موقعیت امام جواد(ع) پس از این مناظرات بیشتر استوار شد. امام جواد (ع) در مدت 17سال دوران امامت به نشر و تعلیم حقایق اسلام پرداخت و شاگردان و اصحاب برجسته ای داشت مانند: ابن ابی عمیر بغدادی،ابوجعفر محمد بن سنان زاهری،احمد بن ابی نصر بزنطی کوفی،ابوتمام حبیب اوس طائی( شاعر مشهور شیعی)- ابوالحسن علی بن مهزیار اهوازی و فضل بن شاذان نیشابوری که  هر یک خود قله ای بودند از قله های فرهنگ و معارف اسلامی و در قرن سوم هجری می زیسته اند. اینان نیز(همچنانکه امام بزرگوارشان همیشه تحت نظر بود) هر کدام به گونه ای مورد تعقیب و گرفتاری بودند . فضل بن شاذان را از نیشابور بیرون کردند. عبدالله بن طاهر چنین کرد و سپس کتب او را تفتیش کرد و چون مطالب آن کتابها را  درباره توحید و ... به او گفتند قانع نشد و گفت می خواهم عقیده سیاسی او را نیز بدانم . ابوتمام که بهترین شاعر آن روزگار بود نیز از این امر بی بهره نبود، امیرانی که خود اهل شعر و ادب بودند حاضر نبودند شعر او را  چنانکه در تاریخ ادبیات عرب و اسلام معروف است بشنوند و نسخه از آن داشته باشند. اگر کسی شعر او را برای آنان  بدون اطلاع قبلی می نوشت و آنان از شعر لذت می بردند و آن را می پسندیدند ، همین که آگاه می شدند که از ابوتمام است یعنی شاعر شیعی معتقد به امام جواد (ع) و مروج آن مرام، دستور میدادند که آن نوشته را پاره کنند. ابن ابی عمیر(عالم ثقه مورد اعتماد) نیز در زمان هارون و مأمون، محنتهای بسیار دید، او را سالها زندانی کردند و تازیانه ها زدند،کتابهای او را که مأخذ عمده علم دین بود،گرفتند و باعث تلف شدن آن شدند و ... بدین سان دستگاه جبار عباسی با هواخواهان علم و فضیلت رفتار می کرد و چه ظالمانه !
شهادت حضرت جواد (ع)
این نوگل باغ ولایت و عصمت گرچه کوتاه عمر بود ولی رنگ و بویش مشام جانها را بهره مند ساخت. آثار فکری و روایاتی  که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که آن امام پاسخ گفته و کلماتی که از آن حضرت بر جای مانده تا ابد زینت بخش صفحات تاریخ اسلام است. دوران عمر آن امام بزرگوار 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است.
 معتصم عباسی از حضرت جواد (ع) دعوت کرد که از مدینه به بغداد بیاید. امام جواد در ماه محرم سال 220هجری به بغداد وارد شد. معتصم که عموی ام الفضل زوجه حضرت جواد بود با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند . علت این امر -همچنان که اشاره کردیم- این اندیشه شوم بود که مبادا خلافت از بنی عباس به علویان منتقل شود . از این جهت درصدد تحریک ام الفضل برآمدند و به وی گفتند تو دختر و برادرزاده خلیفه هستی و احترامت از هر جهت لازم است و شوهر تو محمد بن علی الجواد ، مادر علی هادی فرزند خود را بر تو رجحان می نهد. این دو تن آن قدر وسوسه کردند تا ام الفضل- چنان که روش زنان نازاست تحت تأثیر حسادت قرار گرفت و در باطن از شوهر بزرگوار جوانش آزرده خاطر شد و به تحریک و تلقین معتصم و جعفر برادرش ، تسلیم گردید.
آنگاه این دو فرد جنایتکار سمی کشنده در انگور وارد کردند و به خانه امام فرستاده تا سیاه روی دو جهان، ام الفضل، آنها را به شوهرش بخوراند. ام الفضل طَبَق انگور را در برابر امام جواد (ع) گذاشت و از انگورها تعریف و توصیف کرد و حضرت جواد (ع) را به خوردن انگور وادار و در این امر اصرار کرد. امام جواد (ع (مقداری از آن انگور را تناول فرمود.چیزی نگذشت آثار سم را در وجود خود احساس فرمود و درد و رنج شدیدی بر آن حضرت عارض گشت. ام الفضل سیه کار با دیدن آن حالت دردناک در شوهر جوان، پشیمان و گریان شد، اما پشیمانی سودی نداشت.حضرت جواد (ع) فرمود : چرا گریه می کنی؟ اکنون که مرا کشتی گریه تو سودی ندارد. بدان که خداوند متعال در این چند روزه دنیا تو را به دردی مبتلا کند و به روزگاری بیفتی که نتوانی از آن نجات بیابی.[در مورد مسموم کردن حضرت جواد (ع) قول های دیگری هم نقل شده است] .
زنان و فرزندان حضرت جواد (ع)
زن حضرت جواد (ع) «ام الفضل» دختر مأمون بود. حضرت جواد (ع ) از ام الفضل فرزندی نداشت.حضرت امام محمد تقی زوجه دیگری مشهور به« ام ولد» و به نام «سمانه مغربیه» داشته است.
فرزندان آن حضرت را 4 پسر و 4 دختر نوشته اند بدین شرح: حضرت ابوالحسن امام علی النقی(هادی) - ابواحمد موسی مبرقع - ابواحمد حسین - ابوموسی عمران - فاطمه -خدیجه -ام کلثوم –حکیمه.
حضرت جواد (ع) مانند جده اش فاطمه زهرا زندگانی کوتاه و عمری سراسر رنج و مظلومیت داشت . بدخواهان نگذاشتند این مشعل نورانی نورافشانی کند. امام نهم ما درآخر ماه ذیقعده سال 220هجری قمری به سرای جاویدان شتافت. قبر مطهرش در کاظمیه یا کاظمین،عقب قبر منور جدش حضرت موسی بن جعفر (ع) زیارتگاه شیعیان و دوستداران است .
 
گردآوری: علمدار طاهری اردلی
 


نام خبرنگار: علمدار طاهری اردلی
تعداد بازدیدها : ۱۲

ساعت : ۹:۴۰ | تاریخ : دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
مطالب مرتبط با این موضوع :

نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید