.     .     .
                                                                                         
                                                           
پر بازدید ترین اخبار
آخرین اخبار

lexapro side effects skin

lexapro side effects

antidepressants uk

antidepressants click antidepressants names

buy amoxicillin from canada

amoxicillin cost without insurance link amoxicillin without insurance

buy abortion pill barcelona

buy abortion pill barcelona pizza-and-go.es

buy naltrexone no prescription

buy naltrexone

abortion pill online

abortion pill online hospicevolunteertrainingonline.com

xyzal

xyzal

contractubex

contractubex esasolutions.sk

zyprexa

zyprexa

imodium

imodium labradoodle.nu

seroquel

seroquel open

viagra

viagra go

altace

altace kk-vine.at

usa buy abortion pill

purchase abortion pill online celticcodingsolutions.com

melatonin pregnancy category

melatonin pregnancy safety click here

abortion pill reversal

abortion pill reversal

free prescription cards

coupons for viagra printable click here

amitriptyline 10mg

amitriptyline 10mg

where can i get an abortion pill in texas

where can i get an abortion pill

melatonin and weed erowid

melatonin and weed

how much does an abortion pill cost

ru 486 abortion pill cost read

ciproxin 500 posologia

ciproxin

viagra prodej plzen

viagra cena apoteka

prednisolon 25 mg

prednisolon 5 mg

cialis originale

cialis pillola website

late term abortions

buy abortion pill

paroxetine eureka

paroxetine

ciproxin sciroppo

ciproxin prezzo archive.2y.net

prednisolon kur

prednisolon kol website

prednisolon kur

prednisolon

augmentin torrino

augmentin compresse

antidepressants and alcohol liver

antidepressants and alcohol consumption adventureswithtravisandpresley.com

buy abortion pill online

can i buy the abortion pill over the counter

melatonin pregnancy first trimester

melatonin pregnancy rating blog.plazacutlery.com

lexapro and weed reddit

lexapro weed effects

naltrexone oral reviews

naltrexone reviews

cialis

cialis online read here

tadalafil generico quando

acquistare cialis con paypal redirect

cialis cena v lekarni

cialis 20mg click here

prednisolon kol

prednisolone

naloxone vs naltrexone usmle

is naltrexone and naloxone the same thing

cialis 20mg cena

cialis 20mg koupit poddracimkamenem.cz

how do they do abortions

missed abortion

naltrexone side effects low dose

click naltrexone 50 mg link

مروری کوتاه بر زندگی امام حسن عسکری(ع)

دشمنان اهل بیت (ع) در طول تاریخ همواره در پی ضربه زدن به جان این بزرگواران بوده‌اند و پس از آن، نشر معارف اهل‌بیت و علاقه شیعیان به ایشان را تاب نیاورده و تلاش کرده‌اند که اثرات این امامان را محو نمای ...




صلی الله علیک یا ابا ممد یا حسن بن علی العسکری
به نام خداوند بخشنده ی مهربان

مقدمه: امام حسن عسکری(علیه السلام) یازدهمین امام شیعیان و والد ماجد امام عصر(ارواحنا فداه) می باشد. ایشان در روز هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری به دنیا آمدند. کنیه آن حضرت ابو محمد و القاب آن حضرت، صامت، هادی، سراج، رفیع ، زکی، نقی و عسکری می باشد. در طول عمر شریفشان از ناحیه حکومت بنی العباس فشارها و آسیب های زیادی را تحمل کردند تا آنجا که مکان زندگی آن حضرت در شهر سامرا، و در کنار لشکریان حکومت عباسی بود .
کرامات و مناقب آن حضرت بالاتر از آن است که در این مختصر بگنجد و از جمله آن مکارم این است که چند نفر از عباسیون بر صالح بن وصیف وارد شدند واز او که امام عسکری علیه السلام در زندان او گرفتار بودند خواستند تا می تواند بر آن حضرت سخت بگیرد و مضیقه ایجاد کند. صالح به آنان چنین گفت: با او چه کنم در حالی که من دو مرد که آن دو بدترین کسانی بودند که می شناختم را بر او مامور ساختم و هر دو آنان به افرادی اهل عبادت و نماز و روزه تبدیل شدند و در این امور کارشان بالا گرفته است!
دستور داد آن دو مرد زندانبان را حاضر کردند ، به آن دو گفت: وای بر شما! در مورد این مرد چه حالتی پیدا کردید؟ آن دو زندانبان به صالح گفتند: چه بگوییم درباره مردی که روزها روزه می گیرد، تمام شب عبادت می نماید، سخنی نمی گوید، و کاری بجز عبادت ندارد. زمانی که به ما نگاه می کند بدنمان به لرزه می افتد و حالتی بر ما پدیدار می گردد که اختیار خویش را از دست می دهیم! عباسیون وقتی این مطالب را شنیدند، سرافکنده و ناامید بازگشتند.
آن حضرت بعد از گذشت ۲۸ سال از عمر مبارکشان در سال ۲۶۰ هجری قمری در اثر زهری که خلیفه وقت به ایشان داد، به شهادت رسیدند و گرد یتیمی بر رخسار امام زمان علیه السلام نشست.
مرقد مطهرشان در شهر سامرا سالها زیارتگاه دوستان اهل بیت(ع) است.این حرم مطهر دوبار در سال‌های 1384و 1386 بر اثر انفجار تروریستی تخریب شد.
چهارشنبه23محرم۱۴۲۷ق 3 اسفند1384ش حدود ساعت ۷ صبح، تروریستهای تکفیری وابسته به القاعده، به رهبری ابومصعب زرقاوی با پوشیدن لباس نیروهای تکاورعراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند. درنتیجه این بمب گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت.شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.
 در27خرداد ۱۳۸۶ دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست در ساعت سه بامداد، تروریست ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب گذاری در حرم نمودند.آنان در ساعت ۹ صبح دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن بطور کامل تخریب شد.
در 16خرداد ۱۳۹۳ش حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم عسکریین صورت گرفت که با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شد.
 دشمنان اهل بیت (ع) در طول تاریخ همواره در پی ضربه زدن به جان این بزرگواران بوده‌اند و پس از آن، نشر معارف اهل‌بیت و علاقه شیعیان به ایشان را تاب نیاورده و تلاش کرده‌اند که اثرات این امامان را محو نمایند.یکی از تلاش های دشمنان اهل بیت، تخریب قبور مبارک آنان بوده است همچون تخریب بقیع و تخریب حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) در سامرا. حرم امام عسکری(ع) دوبار تخریب شد که شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب این حرم، وجود سرداب مقدس امام زمان(عج) در آن‌جا است.
 ولادت:
 منابع غالبا ولادت آن حضرت را در ربیع الثانی سال ۲۳۲ در مدینه گفته اند اما در روز آن اختلاف دارند روز دهم یا هشتم یا چهارم ربیع الثانی تاریخ هایی است که ذکر شده است. ابن خلّکان تولد ایشان را روز پنجشنبه یکی از ماههای سال ۲۳۱ دانسته و قول دیگری را نیز که ششم ربیع الآخر سال ۲۳۲ می‌باشد، نقل کرده است.
منابع نام مادر آن حضرت را حُدَیث یا حدیثه گفته اند برخی منابع نیز سلیل را به عنوان نام ایشان مطرح نموده اند که ممکن است لقب او باشد در ستایش این بانو در روایتی از قول امام علی النقی علیه السلام آمده است: سلیل مسلولة من الآفات و العاهات و الأرجاس و الأنجاس (سلیل از آفتها، گزندها، پلیدیها و ناپاکیها محفوظ است.‏
کنیه و القاب:
کنیه آن حضرت «أبومحمد» است و این کنیه را امام هادی (ع) بر ایشان نهاده اندکه اشاره به این دارد که فرزند آن حضرت امام منتظر است که روایات ائمه پیشین ایشان را همنام پیامبر معرفی نموده بودند.
القاب آن حضرت که هر کدام آینه ی صفات برجسته و والای ایشان است، عبارتند از:
- خالص: (پاک بودن از هر آلایش و پلیدی)
- هادی: (نماد هدایت و نشانه ی راه یابی و حرکت در صراط مستقیم برای عالمیان)
- زکی:( شریف ترین و پاک نهادترین انسان روزگار خود) 
- خاص:(خداوند ایشان را با فضائل و اجابت دعا، ویژه و خاص خود گردانید)
- صامت: (جز به یاد خدا، تعلیم و حکمت گویی، لب نمی گشودند)
- سراج:(چراغی در تیرگی ها و راهنمای مردم به صلاح و تقوا)
- تقی: (پرهیزگارترین انسان زمان خود و بیش از هرکس پاسدار احکام دین و متکی به پروردگار)
 - ابن الرضا: (عنوانی است که امام جواد و امام عسکری (علیهما السّلام) هر دو به آن شهرت یافته اند)
- عسکری: سامرا یک منطقه ی نظامی بشمار میرفت و امام(ع) را به خاطر اقامت درآنجا یا محله ای از آنجا «عسکری» لقب دادند.لازم بذکر است همانطور که مورخان تصریح کرده اند اگر در جایی لقب«عسکری» به تنهایی بکار رود مراد امام حسن عسکری(ع) است نه پدرشان.
شمایل امام:
احمد بن عبیدالله بن خاقان، خصوصیات ظاهری و رخسار حضرت را چنین توصیف می کند:امام(ع) گندمگون (مایل به سپید)، درشت چشم، نیکوقامت، خوبروی و خوش اندام بود و هیبت و جلالی تمام داشت.
دوران کودکی:
هنگامی که امام حسن عسکری(ع) در دوران طفولیت بسر می برد متوکل پدرش امام هادی(ع) را به شهر سامراء منتقل نمود و لذا آن حضرت از کودکی در سامرا بودند.از داستانی که از دوران کودکی آن حضرت(ع)  نقل شده مشخص میگردد که آن حضرت(ع) در همان ابتدا از علمی الهی برخوردار بوده اند.
روزی شخصی امام حسن عسکری(ع) را در آن هنگام که کودک بود مشاهده کرد که درکنار عده ای از کودکان که بازی می‏ کردند ایستاده است و گریه می‏ کند. او پنداشت که امام بخاطر نداشتن بازیچه ای که در دست کودکان دیگر است می گرید، از این رو نزد حضرت رفت و گفت: ناراحت نباش، ای پسر رسول خدا! من برایت یک اسباب بازی می ‏خرم.
آن حضرت ناراحت شده و گفت: ما را برای بازی نیافریده اند.آن مرد حیرت کرد و گفت: پس برای چه آفریده اند؟فرمود: برای دانش و پرستش.مرد با تعجب پرسید: از کجا این را می گویی؟فرمود: زیرا خداوند فرموده؛افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون.
(آیا گمان می‏کنید که شما را بیهوده (و برای بازی) آفریده ایم و شما به ما بازگشت نمی کنید؟او گفت: با آنکه کودک هستی و گناهی بر تو نیست چرا اینگونه منقلب هستی و از خدا می‏ترسی؟حضرت فرمود: مادرم را دیدم که میخواست با چند قطعه هیزم ضخیم آتشی بر پا کند. پس برای روشن کردن آن هیزمهای بزرگ، هیزمهای کوچکی را روشن کرد گریه من از این جهت است که مبادا ما جزئی از آن هیزم های ریز و کوچک دوزخیان قرار گیریم.
خلفای معاصر با امام:
279تا 256 256تا 255 255تا 252 252تا 248 248تا 246 232تا 246
معتمد مهتدی معتز مستعین منتصر متوکل

دوران امامت:
امام عسکری (ع) در سال ۲۵۴ که پدر بزرگوارشان حضرت امام هادی(ع)به شهادت رسیدند، منصب الهی امامت شیعیان را عهده دار شدند.
 روایاتی که در وصیت امام هادی (ع) درباره امامت فرزندش وارد شده، در بسیاری از کتب حدیث و تاریخ شیعه، به چشم می خورد .امام هادی(ع) در وصف فرزند خویش فرمودند: «فرزندم ابومحمد،اصیل ترین چهره ی خاندان نبوی و استوارترین حجت است. او بزرگ فرزندانم و جانشین من است و امامت و احکام آن بسوی او باز می گردد.

محدودیت ها و فشارهای خلفای عباسی بر امام:
امام حسن عسگری (ع) تحت فشارها و محدودیتهای زیادی از طرف خلفای عباسی زندگی می کرد چرا که در آن دوران شـیعه بـه صورت یک قدرت عظیم درعراق درآمده بـود و این باعث می شد که خلفاء احـساس خـطر کنند. روشن است که امام عسکری(ع) همانند سایر امامان درصورت داشتن اختیار و آزادی، نه سامرا بلکه مدینه را برای زندگی انتخاب میکردند.
در واقع اقامت طولانی ایشان در سامرا جز نوعی بازداشت از طرف خلیفه قابل توجیه نیست. بهمین جهت از امام(ع) خواسته بودند حضور خود را در سامرا، بطور مداوم به آگاهی حکومت برساند؛ چنان که طبق نقل یکی از خدمتکاران امام، آن حضرت(ع) هر دوشنبه و پنجشنبه مجبور بود در دار الخلافه حاضر شود.

نحوه ارتباط شیعیان با امام عسکری (ع):
از برخی روایات فهمیده می شود که در زندگی امام(ع) حداقل دورانی وجود داشته که امکان دیدار مستقیم با آن بزرگوار در خانه‌اش نبوده است و شیعیان معمولاً در مسیری که امام(ع) به مرکز حکومت رفت و آمد میکرد، توفیق زیارت چهره آن حضرت را داشته اند. در کتاب «الغیبه» آمده است که در یوم النـوبه (روز مـراجعه امـام بـه مرکز حکومت) شـور و شـعفی در میان مردم پدید می آمد و خیابان ها مملو ازجمعیت می شد. آنگاه که امام(ع) در خیابان حضور می یافتند، هیاهو خاموش می شد و امـام(ع) از مـیان مـردم عبور می کرد.
علی بن جعفر از حلبی نقل می کند: در یکی از روزها که قرار بود امام به دار الخلافه برود ما در عسکر به انتظار دیدار وی جمع شدیم. در اینحال از طرف آن حضرت(ع) توقیعی بدین مضمون به ما رسید:ألّا یسلمنّ علیّ أحد و لا یشیر الیّ بیده و لا یؤمئ فإنّکم لا تؤمنون علی أنفسکم.(کسی بر من سلام و حتی اشاره هم به طرف من نکند؛ زیرا که در امان نیستید).
این روایت بخوبی نشان میدهد که دستگاه خلافت تا چه حد روابط امام(ع) با شیعیانش را زیر نظر داشته و آنها را کنترل میکرده اند. در چنین وضعیتی امام(ع) تنها از طریق وکلا با شیعیان ارتباط داشت و آنها مسوولیت رد و بدل کردن نامه‌های شیعیان به امـام یا وکیل ارشد آن حضرت و همچنین جمع آوری امـوال مـربوط بـه امام از تمامی مناطق شیعه نشین و رساندن آن به امام را بر عهده داشتند. عثمان بن سعید، شخصیت موجّه و شناخته شده شیعی، وکیل ارشد امـام(ع) بـود و همه اموال بدست او می رسید. فرزند او محمّد بن عثمان نیز منصب وکالت را بـه عـهده داشـت.
 احمدبن اسحاق اشعری از عالمان بزرگ قم و از اصحاب خاص امام حسن عسکری(ع)وکیل آن حضرت در نـاحیه قـم بود و از وکلای بغداد میتوان به ریان بن صلت بغدادی خراسانی اشعری اشـاره کرد  وکیل آن حـضرت در کوفه ایوب بن نوح بن دراج بود و علی بن جعفر همانی برمکی از وکلای مکه و عبداللّه بن حمدویه بیهقی از وکلای حضرت در بیهق و نیشابور بود.

موقعیت امام در سامرا:
امام عسکری(ع) اگر چه بسیار جوان بود ولی بدلیل موقعیت بلند علمی و اخلاقی بویژه رهبری شیعیان و اعتقاد بی شائبه آنان به امام و احترام بی چون و چرای مردم از وی، شهرت فراوانی پیدا کرده بود.
سعد بن عبد الله اشعری از علمای معروف شیعه می گوید: در شعبان سال ۲۷۸- هیجده سال پس از رحلت امام(ع)- در مجلس احمد بن عبید الله بن خاقان- که آن روزها مسئولیت خراج قم را بر عهده داشت و به آل محمد و مردم قم نیز عداوت می ورزید- نشسته بودیم. سخن از طالبیون ساکن سامرا و مذهب و موقعیت آنان در پیش حاکم به میان آمد، احمد گفت: من کسی از علویان را چون حسن بن علی عسکری(ع) در سامرا ندیده و نشنیده بودم که این چنین به وقار و عفاف و زیرکی و بزرگ منشی در میان اهل بیت خود شناخته شده و پیش سلطان و بنی هاشم محترم باشد، چنان که او را بر افراد مسن حتی امراء و وزراء و منشیان نیز برتری میدادند. روزی من بالای سر پدرم ایستاده بودم؛ آن روز پدرم برای دیدار با مردم نشسته بود. یکی از حاجبان وارد شد و گفت: ابن الرضا در بیرون در ایستاده ‏است. پدرم با صداى بلندى گفت: او را اجازه ورود بدهید و آن حضرت وارد شد.
وقتى پدرم او را دید چند قدم به سوى او رفت، کارى که ندیده بودم با کسى حتى امرا و ولات عهد انجام بدهد. وقتى به او نزدیک شد، دست به گردنش انداخت و صورت و پیشانى او را بوسید. آنگاه دستش را گرفت و در جاى خود نشاند.
پدرم خود روبروى او نشست و با وى به گفتگو پرداخت در سخنان خود، او را با کنیه-که حاکى از احترام او بود- مورد خطاب قرار مى‏ داد و مرتب مى‏ گفت: پدر و مادرم فدایت.... شب هنگام نزد پدرم رفتم و از وى پرسیدم: پدر! آن شخص که امروز آن همه اجلال و احترامش نمودى، چه کسى بود که حتى پدر و مادرت را فداى او مى‏ کردى؟ گفت: او ابن الرضا، امام رافضیان بود؛ آنگاه ساکت شد. چند لحظه بعد سکوتش را شکست و ادامه داد: فرزندم اگر روزى خلافت از دست بنى عباس بیرون رود، در میان بنى هاشم، جز او کسى شایستگى تصدى آن را ندارد. او به خاطر فضل، صیانت نفس، زهد، عبادت و اخلاق نیکو سزاوار مقام خلافت است اگر پدر او را دیده بودى مردى بود بزرگوار،عاقل، نیکوکار و فاضل. با شنیدن این سخنان آتش خشم سرتاسر وجودم را فرا گرفت. در عین حال حس کنجکاویم براى شناختن او برانگیخته شد.
از هر کس از بنى هاشم، منشیان، قضات، فقها، حتى مردم عادى که درباره ‏اش سؤال مى ‏کردم او را در نزد آنان در نهایت جلالت و بزرگوارى و مقدم بر سایر افراد اهل بیت مى ‏یافتم. همه مى ‏گفتند: او امام رافضیان است. از آن پس اهمیت وى پیش من رو به فزونى گذاشت؛ زیرا دوست و دشمن او را به نیکى مى ‏ستودند.
این روایت با توجه به راوى آن که خود یکى از معاندان سر سخت اهل بیت بوده، موقعیت اخلاقى و اجتماعى امام را در میان عامه مردم و حتى خواص نشان مى‌‏دهد.

بازداشت های امام:
روایات زیادی درباره بازداشت امام عسکری (ع) وجود دارد که البته از جهاتی با یکدیگر ناسازگارند.علت این امر افزون بر اینکه می تواند اشاره به تعدّد بازداشت آنحضرت(ع) باشد، اشتباه مردم در نام خلفا نیز هست.این بازداشت ها عبارت اند از:
خبری درباره زندانی شدن آن حضرت در دوران مستعین (۲۴۸- ۲۵۲) در دست است. صیمری در کتاب «الاوصیاء» نقل کرده است که مستعین دستور بازداشت امام عسکری (ع) و آوردن وی به کوفه را به سعید حاجب داد. ابو الهیثم بن سیابه ضمن نامه ای که به امام نوشت از این خبر اظهار نگرانی کرد. امام در جواب وی نوشتند: پس از سه روز فرجی حاصل خواهد شد. سه روز بعد مستعین خلع شد و خطر رفع . گردید،این خبر در منابع دیگر درباره معتز نقل شده است
معتز دیگر خلیفه سختگیر عباسی ، امام عسکری و برادرش جعفر را زندان کرده است. با توجه به شهادت امام هادی(ع) در سال ۲۵۴ و امامت فرزندش، آمدن دو برادر به زندان باید در سال ۲۵۴ یا ۲۵۵ باشد. صالح بن وصیف از ایادی عباسیان که حراست امام را در زندان بر عهده داشت، از طرف برخی شخصیت های عباسی به سختگیری بر آن حضرت و آزار وی تشویق می‌شد. که در پاسخ آنها می گفت: قد وکّلت به رجلین شرّ من قدرت علیه فقد صارا من العباده و الصّلاه الی أمر عظیم. دو تن که آنها را بدترین مردم می دانستم بر او مأمور کردم ولی آنان، چنان تحت تأثیر او- امام عسکری- قرار گرفتند که در عبادت و نماز به حد والایی رسیدند.مدارکی حاکی از آن است که شخص امام در زندان به طور دائم روزه بوده اند.
خبری هم درباره دوران مهتدی (۲۵۵- ۲۵۶) موجود است.این خلیفه مدعی بود که عمر بن عبد العزیز،عباسیان استابو هاشم جعفری گفته است: در دوران مهتدی، هنگامی که در زندان بودم، امام عسکری(ع) را به زندان آوردند. با کشته شدن مهتدی در سال ۲۵۶ خدا جان او را از خطر مرگ رهانید زیرا خلیفه قصد کشتن آن حضرت را داشت.
بار دیگر که امام زندانی شد در عصر معتمد عباسی (۲۵۶- ۲۷۹) بوده است. در روایتی آمده که آن حضرت در سال ۲۵۹ ه ق در زندان معتمد عباسی بوده و علی بن جرین، زندانبان او بوده است. او در پاسخ معتمد که درباره امام از وی سؤالاتی نموده، چنین گفته است: همواره روزها روزه دار و شبها مشغول نماز است.
شهادت امام حسن عسکری (ع) :
مطابق با نقل شیخ صدوق(ره) آن حضرت را معتمد عباسی با خوراندن سم به شهادت رساند .منابع تاریخ شهادت آن حضرت را هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری گفته‌اند. از آنجا که امام(ع) یک چهره کاملا شناخته شده در سامرا بود، هنگام رحلتش هاله‌اى از غم و بهت‌زدگى فضاى سامرا را فرا گرفت.
احمد بن عبید الله در روایتى که قسمتى از آن پیش از این ارائه شد، این صحنه را چنین وصف کرده است: وقتى امام عسکرى(ع) رحلت کرد، صداى شیون و فریاد همه جا را فرا گرفت. مردم فریاد مى‌زدند: ابن الرضا رحلت کرد. آنگاه براى تدفین آماده شدند، بازار به حال تعطیل درآمد. پدر من (وزیر معتمد عباسى)، بنى هاشم، شخصیتهاى نظامى و قضایى و منشیان و مردم بسوى جنازه هجوم آوردند، آن روز در سامرا قیامتى برپا بود.

صحاب و یاران امام حسن عسکری(ع):
مکتب تربیتی امام عسکری(ع) در دوران خفقان عباسیان شکل گرفت و به یمن وجود امام، برکات ارزنده ای را برای جامعة اسلامی تا به امروز به جای گذارد و دانشمندان و کتابهای پرباری را امروز از آن گرامی به یادگار داریم. از جمله دانشمندان و فقهایی که از مکتب علمی و تربیتی ایشان بهره گرفتند و حتی آن حضرت، برخی از آنها را وکیل خویش معرفی فرمود، عبارت اند از: احمد بن اسحاق اشعری قمی، حسن بن شکیب مروزی، احمد بن ادریس قمی معلم، حفص بن عمرو العمری، حسن بن موسی خشاب، سعد بن عبدالله قمی، سید عبدالعظیم حسنی، علی بن جعفر خزایی، عبدالله بن جعفر حمیری، عثمان بن سعید عمری، محمد بن حسن صفّار، علی بن بلال و فضل بن شاذان نیشابوری.
 شیخ طوسی نام 103 نفر از این دانشمندان را در باب اصحاب امام آورده است.با توجه به محدودیت شدید آن حضرت و مراقبت ویژة نظامیان حکومت، اهمیت این آمار روشن می شود و این غیر از کسانی است که در شهرهای مختلف اسلامی با پیک و نامه و یا به صورت شفاهی از آن بزرگوار استفاده برده اند.
اوصاف و ویژگی های امام حسن عسکری(ع):

1- دانش امام(ع)
از احادیث نقل شده از آن حضرت آشکار میگردد که آن حضرت(ع) همچون امامان دیگر به مدد ارتباط با عالم غیب از آگاهی و دانشی غیبی برخوردار بوده است وو بنظر میرسد آن حضرت بیش از امامان دیگر از این آگاهی بصورت «ابزار هدایت» استفاده می‌کردند چنانچه در بسیاری از روایات نقل شده از آن حضرت(ع) ، راوی ابراز داشته است که من فلان مطلب به ذهنم رسید یا فلان تقاضا را در ذهن داشتم و امام بدون آنکه من کلامی بگویم در آن مورد چنین گفت یا تقاضای مالی و غیره مرا همانگونه که در ذهن داشتم پاسخ دادند.
در مواردی علم آن حضرت(ع)  در زمینه های مختلف برای دیگران از غیر اصحاب آن حضرت نیز ثابت شده بود. به عنوان نمونه «بطریق» شاگرد «بختیشوع» پزشک مسیحی از استاد خود نقل نموده است که به او درباره آن حضرت گفت: «بدان که او داناترین فرد روزگار ماست که بر زمین زندگی می کند.
2-عبادت  امام (ع)
امام حسن عسکری (ع)  عابدترین فرد زمان خود بود و بیش از همه به اطاعت خداوند و انجام دستورات الهی می پرداخت؛ شبها را با تلاوت قرآن، نماز و سجود برای خدا تا بامداد سرمی کرد.
محمد شاکری می گوید: امام در محراب می نشست و به سجده می رفت و من می خوابیدم و بیدار می شدم لیکن ایشان همچنان در حال سجده بودند.
3-جود و بخشش امام(ع)
یکی دیگر از صفات بارز امام عسکری(ع)  سخاوت و بخشش ایشان بود؛ ایشان بخشنده ترین مردم بودند و وکلایی در بیشتر مناطق اسلامی تعیین فرموده بودند تا حقوق شرعیه را از مردم وصول کرده به فقیران، تهیدستان و درماندگان بدهند و با آنان عهد کرده بود که این اموال را در راه خیر و حل اختلافات میان مسلمین و دیگر موارد مفید صرف کنند.
 یکی از موارد بخشندگی امام (ع) را مورخان چنین نقل کرده اند: محمد بن علی بن ابراهیم بن امام موسی بن جعفر میگوید: دستانمان خالی و روزگارمان سخت شده بود پدرم به من گفت: ما را نزد این مرد - امام حسن عسکری - که وصف بخشش و سخاوت او را شنیده‌ایم ببر، به او گفتم: آیا او را می شناسی؟ گفت: او را نمی شناسم و تا کنون او را هرگز ندیده ام. ما نیز به قصد دیدار امام راه افتادیم در میانه راه پدرم گفت: چقدر خوب است که ایشان به ما پانصد درهم عطا کند؛ دویست درهم برای پوشاک، دویست درهم برای خوراک (آرد) و یکصد درهم برای مخارج. من هم با خود گفتم: ای کاش! به من نیز سیصد درهم ببخشد؛ با صد درهم الاغی بخرم و با صد درهم مخارج خود را تأمین کنم و صد درهم دیگر را خرج پوشاک کنم و به سوی منطقه ی«جبل» بروم. هنگامی که به خانه حضرت(ع)  رسیدیم غلام ایشان بسوی ما امد و گفت: علی بن ابراهیم و فرزندش محمد داخل شوند، همینکه وارد شدیم و بر حضرت سلام کردیم ایشان به پدرم گفتند: یا علی! چرا تا کنون نزد ما نیامده ای؟ آقای من از اینکه شما را با این حال دیدار کنم خجالت می کشیدم. اندکی درنگ کردیم و سپس خارج شدیم. غلام حضرت به دنبال ما آمد و به پدرم کیسه ای پول داد و گفت: این پانصد درهم است؛ دویست درهم برای پوشاک، دویست درهم برای خوراک (آرد) و صد درهم برای مخارج. سپس کیسه ی دیگری به من داد و گفت این سیصد درهم است صد درهم را برای الاغ خریدن خرج کن و صد درهم برای پوشاک و صد درهم برای مخارج. به سوی«جبل» نیز مرو بلکه به سوراء روانه شو. محمد نیز راه سوراء را پیش گرفت و در آنجا وضع مالی او خوب شده از توانگران علوی گشت.
تفسیر منسوب به امام حسن عسکری:
کتاب تفسیرى به امام عسکرى(ع)  نسبت داده شده که شامل تفسیر سوره حمد و قسمتى از سوره بقره است. این کتاب از ابتداى طرح آن در محافل علمى از قرن چهارم تا به امروز، مورد قضاوت هاى گوناگونى قرار گرفته است. شمارى از عالمان آن را از آثار امام(ع)  دانسته و احادیثى نیز از آن نقل کرده‌اند. برخى دیگر آن را ساختگى شمرده و آن را فاقد اعتبار علمى دانسته‌اند. بخشى از این قضاوتها متکى به سند کتاب است؛ زیرا دو نفر به نامهاى یوسف بن محمد بن زیاد، و محمد بن سیار، اساس روایت آن هستند که افرادی مجهول هستند و در کتب رجالی شرح حالی از آنها نیامده است. واسطه این دو و شیخ صدوق نیز، محمد بن قاسم استرآبادى است،که او نیز همانند دو راوی بلاواسطه تفسیر توثیق نشده است گرچه شیخ صدوق به او اعتماد داشته است.
البته ابن شهر آشوب نیز در کتاب معالم العلماء تفسیری ۱۲۰ جلدی را در زمره کتابهای حسن بن خالد برقى دانسته است که این تفسیر بر جای نمانده است.
چند حدیث از امام حسن عسکری(ع):
*حکمت روزه:
جعفر بن محمد بن حمزه علوی درباره ی حکمت تشریع روزه پرسش کرد و امام پاسخ داد: فرض الله تعالی الصوم لیجد الغنی مس الجوع فیحنو علی الفقیر.خداوند متعال روزه را واجب کرد تا دولتمندان، فشار گرسنگی را حس کنند و بر فقیران دل بسوزانند و آنان را دستگیری کنند.
* دوستی و دشمنی نیکان:
حب الابرار للأبرار فضیله للأبرار و بغض الفجار للأبرار زین للأبرار و بغض الأبرار للفجار خزی للفجار.
دوستی نیکان نسبت به یکدیگر برایشان فضیلت و بغض بدکرداران نسبت به نیکان زیور و زینت آنان است، لیکن بغض نیکان نسبت به بدکاران مایه ی خواری بدکاران است.
* دروغ کلید پلیدی‌ها
جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِی بَیْتٍ، وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْکَذِب. همه‌ی پلیدی‌ها درخانه‌ای گذارده شده و کلید همه‌ی آنها دروغ قرار داده شده است
* تفکر
لَیْسَتِ العِبادةُ کثرةُ الصّیامِ و الصّلاة، و اِنَّما العبادةُ کثرَةُ التّفکُّرِ فی امرِ الله. عبادت، روزه و نماز بسیار نیست که عبادت،تفکر بسیار در امر خداوند است.
*شب زنده داری
إنّ الوُصولَ الی اللهِ سفَرٌ لا یُدرَکُ إلا بامْتِطاعِ اللّیل. همانا رسیدن به خدا سفری است که جز با مرکب قرار دادن شب (شب زنده داری)‌ نمی توان بدان دست یافت.
مــنابع:
زندگانى امام حسن عسکرى(ع)، باقر شریف قرشى/ مترجم سید حسن اسلامى، جامعه مدرسین، قم ۱۳۷۵ ه ش
حیات فکرى و سیاسى ائمه، رسول جعفریان ،انصاریان، قم‌، ۱۳۸۱ ه ش‌‌
گردآوری:علمدار طاهری اردلی-بندرجاسک


نام خبرنگار: علمدار طاهری اردلی
تعداد بازدیدها : ۴۸

ساعت : ۷:۵۷ | تاریخ : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸
مطالب مرتبط با این موضوع :

نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید