.     .     .
                                                                                         
                                                           
پر بازدید ترین اخبار
آخرین اخبار

seroquel

seroquel open

viagra

viagra go

altace

altace kk-vine.at

usa buy abortion pill

purchase abortion pill online celticcodingsolutions.com

melatonin pregnancy category

melatonin pregnancy safety click here

abortion pill reversal

abortion pill reversal

free prescription cards

coupons for viagra printable click here

amitriptyline 10mg

amitriptyline 10mg

where can i get an abortion pill in texas

where can i get an abortion pill

melatonin and weed erowid

melatonin and weed

how much does an abortion pill cost

ru 486 abortion pill cost read

ciproxin 500 posologia

ciproxin

viagra prodej plzen

viagra cena apoteka

prednisolon 25 mg

prednisolon 5 mg

cialis originale

cialis pillola website

late term abortions

buy abortion pill

paroxetine eureka

paroxetine

ciproxin sciroppo

ciproxin prezzo archive.2y.net

prednisolon kur

prednisolon kol website

prednisolon kur

prednisolon

augmentin torrino

augmentin compresse

antidepressants and alcohol liver

antidepressants and alcohol consumption adventureswithtravisandpresley.com

buy abortion pill online

can i buy the abortion pill over the counter

melatonin pregnancy first trimester

melatonin pregnancy rating blog.plazacutlery.com

lexapro and weed reddit

lexapro weed effects

naltrexone oral reviews

naltrexone reviews

cialis

cialis online read here

tadalafil generico quando

acquistare cialis con paypal redirect

cialis cena v lekarni

cialis 20mg click here

prednisolon kol

prednisolone

naloxone vs naltrexone usmle

is naltrexone and naloxone the same thing

cialis 20mg cena

cialis 20mg koupit poddracimkamenem.cz

how do they do abortions

missed abortion

naltrexone side effects low dose

click naltrexone 50 mg link

مروری بر زندگانی گهربار امام باقر(ع)

تمام زندگی امام محمد باقر (ع) برای همه ی روزگاران بهترین الگو برای جویندگان سعادت است به همین دلیل سیره ی عملی امام محمد باقر (ع) بزرگترین تأثیر علمی و عملی را برای جامعه خویش داشته است .




«بنام خداوند بخشایشگر»
مروری کوتاه بر زندگانی امام محمد باقر(علیه السلام)           گردآوری :علمدار طاهری اردلی- بندرجاسک
نام نام پدر نام مادر القاب کنیه محل تولد سال تولد سال شهادت مدت عمر
محمد باقر(ع) علی ابن الحسین(ع) ام عبدالله باقر –  باقرالعلوم ابوجعــفر مدینه سوم صفر
سال 57 7 ذیحجه
 سال 114 57سال
دوران امامت مرقد مطهر خلفای غاصب معاصر:
18 سال بقیع ولیدبن عبدالملک- سلیمان بن عبدالملک- عمربن عبدالعزیز- یزید بن عبدالملک - هشام بن عبدالملک
 معرفی امام محمدباقر (علیه السلام)
امام محمد باقر (ع) در روز جمعه یا دوشنبه ماه رجب یا سوم ماه صفر سال 57 هجری یا به روایتی دیگر سال 56 هجری در مدینه دیده به جهان گشود و در روز دوشنبه هفتم ذیحجه یا ربیع الاول و یا ربیع الاخر سال 114 هجری، در همان شهر به شهادت رسید. بنابراین حضرت57 سال در این جهان زیست. از این مدت چهار سال با جدش امام حسین (ع) و پس از وی 35 سال با پدرش و 18 سال بقیه عمرش را به تنهایی زندگی کردند.
مادر آن حضرت«فاطمه دختر حسن بن علی»  بود که با کنیه ام عبد الله و بنابر قول دیگر، ام الحسن خوانده شده است. بنابراین امام باقر (ع) از سلاله پدر و مادری هاشمی علوی و فاطمی به شمار می آید. بدین جهت او نخستین کسی است که از نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به دنیا آمده است.
دوران امامت امام باقر (ع) با چند تن از خلفای غاصب و ستمگر[ ولید بن عبد الملک - سلیمان بن عبد الملک- عمر بن عبد العزیز - یزید بن عبد الملک - هشام بن عبد الملک] مصادف بود.
امام باقر (ع) در طول سالهایی که امامت شیعیان را عهده دار بود، دوران خلافت ولید بن یزید و سلیمان و عمر بن عبد العزیز و یزید بن عبد الملک و برادرش، هشام، و ولید بن یزید و برادرش. ابراهیم، را درک کرد و در اوایل خلافت ابراهیم، رحلت یافت و در قبرستان بقیع کنار آرامگاه علی بن حسین، پدرش، و حسن بن علی عموی بزرگوارش، به خاک سپرده شده است..
 چرا امام محمدباقر(ع) را باقر لقب داده بودند؟
در فصول المهمة آمده است: آن حضرت(ع) را بدین لقب می خواندند زیرا علوم را می شکافت و باز می کرد. در صحاح آمده است: « تبقر، یعنی توسع در علم ». و در قاموس گفته شده است: محمد بن علی بن حسین را « باقر» می خواندند چون در علم تبحر داشت. در لسان العرب نیز ذکر شده است: آن حضرت را باقر می خواندند چرا که علم را می شکافت و به اصل آن پی می برد و فروع علم را از آن استنباط می کرد و دامنه علوم را می شکافت و وسعت می داد. ابن حجر در صواعق می نویسد: «او را باقر می خواندند و این کلمه از«بقر الارض » اخذ شده است، یعنی آنکه زمین را می شکافد و مکنونات آن را آشکار میکند. زیرا او نیز گنجینه های نهانی معارف و حقایق احکام و حکمتها و لطایف را که جز از دید کوته نظران و ناپاکان پنهان نبود، آشکار می کرد. » در تذکرة الخواص نیز آمده است: او را باقر لقب داده بودند زیرا در اثر سجده های فراوان، پیشانی اش شکاف برداشته بود. برخی هم گویند چون آن حضرت از دانش بسیار برخوردار بود او را باقر می خواندند. آنگاه به نقل سخن جوهری در صحاح می پردازد.
شیخ صدوق در علل الشرایع به نقل از عمرو بن شمر آورده است: از جابر جعفی پرسیدم چرا به امام پنجم، باقر می گفتند؟گفت: «چون علم را می شکافت و اسرار آن را آشکار می کرد». در مناقب ابن شهر آشوب نوشته شده است: گفته اند برای هیچ یک از فرزندان حسن و حسین (ع) این اندازه از علوم، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام فراهم نشد که برای امام باقر (ع) . محمد بن مسلم نقل کرده است که از آن حضرت سی هزار حدیث پرسش کردم.
 
فرزندان امام محمدباقر (ع)
 شیخ مفید در ارشاد می نویسد: امام باقر (ع) هفت فرزند داشت. ابو عبد الله جعفر بن محمد، [فرزند بزرگ ایشان]، کنیه امام باقر (ع) را به همین علت ابو جعفر می گفتند. فرزند دیگرش عبد الله نام داشت که مادر این دو ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابو بکر بود. دو فرزند دیگر آن حضرت ابراهیم و عبید الله نام داشتند که از مادری به نام ام حکیم، دختر اسد بن مغیره ثقفی زاده شدند. از این دو پسر نسلی به وجود نیامده. علی و زینب دو فرزند دیگر آن حضرت بودند که از مادری کنیز به دنیا آمده اند. ام سلمه هم فرزند دیگر امام بود که او هم از مادری کنیز متولد شده بود. برخی گفته اند: زینب همان ام سلمه بوده است.
 دوران امامت امام محمدباقر (ع)
دوران امامت امام محمد باقر (ع) با اوج ستم ها و شهوترانی های امویان و استفاده‏های ناروای آنها از بیت‏المال مسلمانان مصادف شد. شدت اختناق و بیداد چنان بود که خلفا آشکارا به دشمنی با آل محمد(ص) می‏پرداختند و نام آنان را از دیوان بیت‏المال حذف می کردند.
در زمان امام باقر(ع)، نزدیک به یک قرن از وفات پیامبر اسلام (ص) سپری شده و نسل جدید از از احکام اسلام و عقاید آگاهی درستی نداشت و تلاش های 60 ساله امویان در محو آثار دین و ایجاد شبهات اعتقادی به بار نشسته بود.
در این دوران حاکمان اموی به دلیل تعارضات داخلی از نهضت عظیم علمی امام باقر (ع)، غافل بودند، به همین دلیل امام باقر (ع) تاحد زیادی موفق به نشر معارف اسلامی گردیدند. البته اوضاع خشونت‏آمیز این دوره به گونه‏ای بود که امام باقر (ع) بارها تقیه می‏کرد و سرانجام نیز بر سر تعارضات مبنایی با نظام خلافت ظالمانه، توسط هشام به شهادت رسید.
 اخلاق و فضایل امام محمدباقر (ع)
امامان معصوم، نسخه عملی آیات نورانی قرآن مجید هستند. همه آنچه از اخلاق و فضایل و ویژگی های انسان کامل است در وجود آنان در حد اعلی موج می زند. یکی از بارزترین ویژگیهای امام «جامعیت » اوست .
همه ی فضایل و ویژگی های انسان کامل در وجود امام محمد باقر (ع) متبلور بود. مرجعیت علمی و پاسخگویی به پرسشهای مردم، عبادت و تهجد و شب زنده داری، کار و تلاش در اوج زهد و تقوا، حضور سازنده و مؤثر در جامعه، شکیبایی و بردباری در روابط اجتماعی، رسیدگی به محرومان، صمیمیت و محبت با دوستان، محبت و عاطفه به خانواده، عدم تحمیل ایده‏های خویش بر همسر، رعایت جمال و زی شرافتمندانه، اهتمام به حقوق مالی مردم و… تنها پاره ای از ویژگی های امام محمد باقر (ع) است.
 سیره ی عملی امام محمدباقر (ع)
امام معصوم آینه تمام نمای زندگی شرافتمندانه انسانهای موحد و متعالی است. سیره و روش زندگی امامان علاوه بر این که بهترین روش آموزش معارف نورانی اسلام است، بالا ترین دلیل بر قابلیت عمل واجرایی بودن دستورات دین نیز هست. رمز موفقیت و گسترش چشم گیر اسلام برخورداری آن از چنین الگوهای کامل عملی بوده است.
تمام زندگی امام محمد باقر (ع) برای همه ی روزگاران بهترین الگو برای جویندگان سعادت است به همین دلیل سیره ی عملی امام محمد باقر (ع) بزرگترین تأثیر علمی و عملی را برای جامعه خویش داشته است .
مرجعیت علمی و پاسخگویی به پرسشهای مردم، عبادت و تهجد و شب زنده داری، کار و تلاش در اوج زهد و تقوا، حضور سازنده و مؤثر در جامعه، شکیبایی و بردباری در روابط اجتماعی، رسیدگی به محرومان، انفاق و ایثار صمیمیت و محبت با دوستان، محبت و عاطفه نسبت به خانواده، رعایت حقوق و نیازهای روحی همسران، عدم تحمیل ایده‏های خویش بر همسران، رعایت جمال و زی شرافتمندانه، اهتمام به حقوق مالی مردم و دهها سیره ی عملی دیگر بهترین دلیل حقانیت وقابل عمل بودن مکتب انسان ساز اسلام است که در وجود رهبران راستین آن متجلی شده است.
شخصیت و آثار علمی امام محمدباقر (ع)
دانش همه ی امامان معصوم (ع) یکسان و همگی از سر چشمه‏ی وحی سیراب می شوند. آنان آموزگاری نداشتند و در مکتب بشری درس نخوانده بودند.
دانش امام باقر (ع) نیز همانند دیگر امامان از سر چشمه‏ی وحی بود اما زمینه مراجعات وسیع دانش پ‍ژوهان و ابراز علم برای حضرت و فرزند گرامی شان امام جعفر صادق(ع) فراهم گشت.
تشکیل حلقه های درسی سنگین، احتجاجات، مناظرات و مباحثات امام محمد باقر (ع) با دانشمندان و مدعیان یکه تازی در میدان علم، همگان را به تواضع در پیشگاه علم آن حضرت وادار کرد.
«عبدالله بن عطاء مکی‏» می‏گفت: هرگز دانشمندان را نزد کسی چنان حقیر و کوچک نیافتم که نزد امام باقر (ع) یافتم. «حکم بن عتیبه‏»که در چشم مردمان جایگاه علمی والایی داشت در پیشگاه امام باقر چونان کودکی در برابر آموزگار بود.
شخصیت آسمانی و شکوه علمی امام باقر (ع) چنان خیره کننده بود که‏ «جابر بن یزید جعفی‏»به هنگام روایت از آن گرامی می‏گفت: «وصی اوصیاء و وارث علوم انبیاء محمد بن علی بن الحسین مرا چنین روایت کرد…».
 اصحاب و شاگردان امام محمدباقر (ع)
شرایط زمان (سستی پایه‏های حکومت امویان)، برای امام محمد باقر (ع) و نیز امام صادق (ع) زمینه‏ای را فراهم آورد که آنان به تأسیس حوزه‏ های بزرگ درسی اقدام نمایند و عالمان و فقیهان بسیاری را پرورش  و بیشترین آرای فقهی، تفسیری و اخلاقی را در کتب فقهی و حدیثی از خویش بر جای گذارند .
این چنین است که فردی چون محمد بن مسلم می‏تواند سی هزار حدیث از امام باقر (ع ( نقل کند. و شخصیتی چون جابر جعفی هفتاد هزار حدیث.
در نزد عالمان امامیه، فقیه ترین فقیهان صدر اسلام شش نفرند که همه آنان از اصحاب امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده‏اند. آنان عبارتند از: زرارة بن اعین، معروف بن خربوذ المکی، ابو بصیر الاسدی، فضیل بن یسار، محمد بن مسلم الطائفی و برید بن معاویة العجلی شیخ الطائفة، ابو جعفر محمد بن حسن طوسی در کتاب رجال خویش، اصحاب و شاگردان امام باقر (ع) را که از آن حضرت نقل حدیث کرده‏اند 462 مرد و دو زن دانسته است.
در میان اصحاب و شاگردان امام باقر (ع) برخی از نظر اعتبار و وثاقت مورد اتفاق اهل سنت و امامیه اند، و دسته‏ای به دلیل گرایشهای عمیق شیعی، در دایره ی رجال اهل سنت قرار نگرفته، بلکه تنها مورد اعتماد امامیه می‏باشند .
 امام محمدباقر (ع) از دیدگاه قرآن و اهلبیت
شخصیت امام محمد باقر (ع) و نقش آن حضرت در نشر معارف نورانی اسلام با توجه به شرایط مساعد زمان ایشان همواره مورد نظر پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) بوده است گویا همه این بزرگواران به عنوان پدران امت اسلامی انتظار زمان امام محمد باقر (ع) را می کشیدند تا آن حضرت با نهضت علمی خود جامعه اسلامی را از فقر فرهنگی مهلک برهاند.
رسول خدا(ص) به جابر فرمود: «امید آن‏است که عمر طولانی کنی تا فرزندی از من را که از نسل حسین(ع) است و محمد نام دارد، ببینی که علم دین را می‏شکافد و تشریح‏ می‏کند. وقتی او را ملاقات کردی، سلامم را به وی برسان. »

 

 امام محمدباقر (ع)از دیدگاه اندیشمندان
شخصیت علمی، اجتماعی، سیاسی اخلاقی و آفتاب وجود امام محمد باقر (ع) آن چنان خیره کننده بود که هیچ کس را توان اغماض و انکار جامعیت و کمال ابعاد وجودی حضرتش نبود بلکه فرهیختگانی که فیض وجودش را درک کرده بودند، اعتراف به کمالات بی شمار امام محمد باقر(ع) را موجب کمال خویش می دیدند و از این راه بر ارزش و اعتبار خویش در نزد صاحبان علم اندیشه می فزودند. شخصیت های علمی از مذاهب مختلف اسلامی به بیان ویژگی های خورشید وجود امام محمد باقر(ع) پرداخته اند که سخنانشان در صفحات زرین تاریخ برای همیشه ماندگار گردیده است.
 امام محمدباقر (ع)در آینه شعر
قرآن کریم،شعرای مؤمن و اهل اعمال صالح را ستوده است. شعر متعهد همواره به سان سلاحی کار آمد در خدمت ارزشهای اصیل اسلامی و انسانی بوده است. شیعیان و ارادتمندان ائمه معصومین (ع) همواره از این هنر انسان ساز در بیان شخصیت و دفاع از مظلومیت خاندان رسالت بهره مند بوده و حقایق بلندی را در عباراتی کوتاه و شیرین بیان کرده اند.
شعرای متعهدی همچون ابوالأسود الدوئلی، فرزدق، کمیت، سید الحمیری، منصور نمری، ابو تمام، دیک الجن، دعبل خزاعی، ابن الرومی، صنوبری، ابو فراس الحمدانی، الصاحب بن عباد، شریف رضی، مهیار دیلمی، شریف مرتضی و…همواره در اشعارشان مبین فضائل و مدافع حقوق ائمه (ع) بوده اند.
در بیان شخصیت والای امام محمد باقر(ع) شعرای متعهد دیروز و امروز اشعار زیادی سروده اند.
 پرسش و پاسخ امام محمدباقر (ع)
پرسش و پاسخ یکی از راههای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در زمینه های مختلف است که همواره در قرآن مجید و روایات معصومین (ع) مورد تأکید قرار گرفته است . قرآن مجید در این رابطه می فرماید: «اگر چیزی نمی دانید از اهل ذکر سؤال کنید » رسول گرامی اسلام فرمودند: «خوب پرسیدن نصف علم است.» حضرت علی (ع) بارها خطاب مردم می فرمودند: «از من بپرسید قبل از آن که از دستم دهید زیرا من به راه های آسمان داناترم از راههای زمین.» از آن جایی که فرد سؤال کننده گاه با یک یا چند مجهول فعلی و حاضر روبرو شده و ذهن خود را آماده دریافت پاسخ کرده است، جواب صحیح به آن مجهول می تواند به صورت یک معرفت ماندگار در آید و کمتر دچار فراموشی شود.
ائمه معصومین (ع) همواره پاسخگوی سؤالات و مجهولات همه ی مردم بودند و به بعضی از اصحاب خود نظیر «هشام بن حکم» که توانایی پاسخگویی به سؤالات را داشتند دستور می دادند تا در مسجد بنشینند و به سؤالات مردم پاسخ دهند.
علما و اندیشمندان شیعه نیز همواره از این فرصت استفاده کرده و با پاسخ های به موقع، متین و استدلالات منطقی به پرسشهای پرسشگران حقایق بسیاری را روشن کرده اند.
گزیده ای از سخنان امام محمدباقر (ع)
تو را به 5 چیز سفارش می‌کنم:
• اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن- اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن - اگر تکذیب کردند،خشمگین مشو- اگر مدحت کنند شاد مشو. - اگر نکوهشت کنند، بیتابی مکن.
•  إنَّ حَدِیثَنا یُحْیِی القُلُوبَ .  به راستی که حدیث ما دل ها را زنده می کند. [بحارالأنوار، ج 2، ص 144]
• لا یکونُ اَلعَبدُ عالِماً حَتّی لا یکونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَن دُونَه. هیچ بنده ای عالم نباشد تا اینکه به بالا دست خود حسد نبرد و زیر دست خود را خوار نشمارد  تحف العقول ص293
• لا تَنالُ وِلایَتُنا إلاّ بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ.
• ولایت و شفاعت ما شامل نمی شود مگر افرادی را که دارای عمل ـ صالح ـ و نیز پرهیز از گناه داشته باشند. [ وسائل الشّیعه، ج 11،ص196]
• مَن حَسُنَت نِیَّته، زِیدَ فِی رِزقِه هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد [بحارالانوار، ج 75 ، ص 175]
• قُولُوا لِلنَّاسِ أَحسَن مَا تُحِبُّون أَن یُقَال لَکُم. بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند، درباره مردم بگویید [بحارالانوار، ج 65 ، ص 152]
• إنَّ الْمُؤْمِنَ أخُ الْمُؤمِنِ لا یَشْتِمُهُ، وَ لا یُحَرِّمُهُ، وَ لا یُسییءُ بِهِ الظَّنَّ .
مؤمن برادر مؤمن است، او را دشنام ندهد، سرزنش و بدگوئی نکند، و از خوبیها محروم نگرداند، و به او بدگمان نباشد [تحف العقول، ص 221]
• أنْ قَضی مُسْلِماً حاجَتَهُ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: ثَوابُکَ عَلَی وَلا اَرْضی لَکَ ثَواباً دُونَ الْجَنَّهِ
• هرکس حاجتی را برای مسلمانی برآورده کند و گره از مشکلش بگشاید، خداوند متعال به او خطاب کند: ثواب و پاداش تو بر عهده من خواهد بود و غیر از بهشت چیز دیگری لایق تو نخواهد بود [مستدرک الوسائل، ج 12ص 402، ح 6]
• مَنْ دَعَا اللهَ بِنا أفْلَحَ، وَ مَنْ دَعاهُ بِغَیْرِنا هَلَکَ وَ اسْتَهْلَکَ.
• هر که خداوند را به وسیله ما بخواند و ما را واسطه قرار دهد رستگار و موفّق خواهد شد. وکسی که غیر از ما اهل بیت ـ عصمت و طهارت ـ را وسیله گرداند ناامید و هلاک خواهد گشت [أمالی شیخ طوسی، ج 1ص 175]
• مَن عَمِلَ بما یَعلَم عَلَّمَهُ الله ما لَم یَعلَم.هرکس به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را نمیداند به او خواهد آموخت[ بحارالانوارج 78 ص 189]
• اِتَّقُوا المُحَقَّراتِ مِن‏الذُّنوبِ . از گناهانى که به نظرتان کوچک مى‏آید بپرهیزید.[ میزان الحکمه، ح 6808]
• اِستَشِر فی أمرِک الَّذینَ یخشَونَ اللَّهَ .در کار خود، [فقط] با کسانى مشورت کن که از خدا می ‏ترسند [تحف العقول، ص 293]
• بُنِی الاِسلام علی الخَمس الصَلوة و الزَکوة و الصَوم و الحَج و الوِلایَة‏ و لَم یناد بشى‏ء ما نُودى بِالوِلایة یوم الغَدیر.
اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و  ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است.[ کافى 2، 21، ح 8]
• تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ حَسَنَة . لبخند آدمى به روى برادر دینی ‏اش حسنه است [مشکاة الأنوار ، ص 316]


نام خبرنگار: علمدار طاهری اردلی
تعداد بازدیدها : ۳۳

ساعت : ۱۱:۴۳ | تاریخ : چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
مطالب مرتبط با این موضوع :

نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید